The Card (1952)

Alternatieve titel: The Promoter

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ronald Neame
met Alec Guinness, Glynis Johns en Valerie Hobson

Een charmante en ambiteuze jongeman werkt zich steeds hogerop op de sociale ladder. De manieren die hij daarvoor gebruikt zijn soms eerlijk, maar soms ook niet helemaal. Hij kan zichzelf een hoge positie in de maatschappij verwerven, als het hem maar blijft lukken om die ene dame te ontwijken, die als een roofdier op hem loert.

Prachtig om te zien hoe deze (ver)jong(d)e Alec Guinness zichzelf een weg baant door het maatschappelijke leven ergens in het begin van de 20ste eeuw. Zonder al te veel moeilijkheden weet hij zich op te werken door puur zakelijk handelen, balancerend op de grens van wat ethisch geoorloofd is. Zijn enige bottleneck is de geslepen miss Ruth Earp, die iedere welgestelde gentleman als prooi ziet.