A Letter without Words (1998)

Documentaire

geregisseerd door Lisa Lewenz

De Amerikaanse multimedia-kunstenares Lisa Lewenz ontdekte op een zolder een doos met uniek, bewaard gebleven filmmateriaal van haar joodse grootmoeder, Ella Arnhold Lewenz. Zij leefde in de jaren dertig in Berlijn en was een van de eerste Duitsers met een eigen camera. Zelfs toen de nazi‘s vanaf 1933 het filmen verboden, ging zij door met het vastleggen van het dagelijks leven. Zij kwam uit één van de meest vooraanstaande families van Duitsland en ze documenteerde haar ontmoetingen met mensen als Albert Einstein, Leo Baeck en Walter Gropius. Ook haar buurman Joseph Goebbels, die graag gebruik wilde maken van de tennisbaan van de familie Lewenz, werd gefilmd.