Dinner with Murakami (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Yan Ting Yuen

In Dinner with Murakami neemt regisseur Yan Ting Yuen ons mee in de surrealistische wereld van de Japanse bestseller auteur Haruki Murakami (Kyoto, 1949). In een raamvertelling waarin Yan Ting Yuen de schrijver probeert te verleiden tot een ontmoeting - en middels experts en fans van zijn nu al omvangrijke werk - worden diverse aspecten van Murakami's boeken onthuld en zien we hoe zijn werk van invloed is op de Japanse maatschappij van nu.

avatar van stephan73
Met Murakami? Er wordt alleen maar over hem gesproken en uit zijn verhalen voorgelezen.. Hij komt er zelf niet in voor!

avatar van danuz
En nu pen je toch mooi een spoiler neer Stephan. Alhoewel het geen grote is, want de film draait niet om het dinner met Murakami, maar om de weg ernaar toe. Op een interessante manier wordt een kijk gegeven in hoe de Japanse samenleving zich sinds de moderne tijd (zo'n 150 jaar) heeft ontwikkeld. Door middel van verschillende interviews met mensen uit het beroep, geleerden, maar ook schoolkinderen wordt langzaam maar zeker een beeld geschapen van de man zelf en zijn kijk op het leven en waarom zijn boeken zo'n breed publiek aanspreekt.

De film had wat mij betreft nog iets intenser mogen worden verteld en ik vond de uitstraling te Europees. Had veel mooier geweest was er gekozen voor een meer serene aanpak, zonder telkens zware klassieke stukken.
Maar een uiterst interessant onderwerp, dat verder gaat dan wat de meeste westerlingen over Japanners denken, gekke mensen met een vreemde smaak, maakt de film toch geslaagd.

Uitgezonden door Het Uur van de Wolf, wat een meesterlijk programma blijft.

3/3,5*

avatar van stephan73
Oeps.. Geen idee dat dit een spoiler was, hetzelfde stond volgens mij in elke gids en krant..

avatar van danuz
Ik heb er niks over in de kranten noch gidsen gelezen. Het is verder ook geen sneer hoor. Voor mij was het tijdens het kijken nog echt de vraag of hij er wel of niet was. Alhoewel ik naarmate de film voorderde steeds meer het idee kreeg dat het over een haast mythisch figuur ging.

avatar van Mug
Mug
Aardige documentaire, die het meer van de vorm moet hebben dan de inhoud. Ik sta niet echt te popelen om snel een boek van Murakami ter hand te nemen.

Het camerawerk van Maasja Ooms mag er weer wezen, ik voorspel haar een nog grotere toekomst als camera-vrouw. Prachtige stijl.

avatar van as
as
Mug schreef:
Kan je ze wel aanraden. Heeft een paar erg gave boeken geschreven.

Sander2
Mug schreef:

Als je alleen deze documentaire hebt gezien kan ik me voorstellen dat je daar niet echt veel zin in hebt. Maar Tim Krabbé was pas geleden bij De Wereld Draait Door, en die heeft me erg nieuwsgierig gemaakt naar Murakami's boeken.

avatar van Mr. Eddy
Sander2 schreef:
...

Ondertussen is het al lang geleden maar sindsdien ben ik ook helemaal verslingerd aan zijn boeken.

Deze docu wordt vrijdag 30 mei a.s. om 22.50 uur uitgezonden op Nederland 2 in Uur van de wolf.

avatar van *Nientjah*
Erg mooie documentaire, ik heb hem twee keer gezien, de eerste keer was al een hele lange tijd geleden en toen wist ik nog weinig van de hele Japanse cultuur af maar maakte de documentaire wel grote indruk op me, nu ik hem weer gezien heb met meer kennis van de hele cultuur was het nog mooier om te zien. Ik heb, schandalig genoeg, nog niks van Haruki Murakami gelezen maar ben dat zeker van plan in de vakantie.

4 sterren.

uitzendinggemist, voor wie het gemist heeft.

Waarom staat er trouwens Nederland hier bovenaan? Het is een Japanse docu toch..?

Elementofone schreef:

uitzendinggemist, voor wie het gemist heeft.

Waarom staat er trouwens Nederland hier bovenaan? Het is een Japanse docu toch (al zie ik da t de regisseur in hongkong geboren is)?

Elementofone schreef:

uitzendinggemist, voor wie het gemist heeft.

Gemaakt met Nederlands geld waarschijnlijk. De regisseuse maakte al eerder twee films vanuit Nederland...

avatar van Elementofone
Ik heb hem nu afgekeken, maar ik moest me er echt toe dwingen om te kijken, wat een onzin zeg... Mensen die voorlezen, mensen die zeggen hoe geweldig het is... daar zit ik niet op te wachten. Oke, dat de onderwerpen en thema's besproken worden is wel enigszins leuk, maar ook niet echt interessant. Ik had Murakami zelf willen zien, en willen weten wat hem drijft, waar hij zijn inspiratie vandaag haalt etc. Zo worden zestig minuten toch best lang... De titel van de documentaire is dan ook verkeerd gekozen. Tegenvaller.

1 ster (al vraag ik me dan nog af waar ik die voor geef)

avatar van Oishii
Prachtige documentaire maar inderdaad geen interview.
Interview was 24-06-2008 op de BBC maar die heb ik gemist.

Dinner staat nog op veoh, niet meer op uitzending gemist.
- veoh.com

Natuurlijk ook Tony Takitani (2004) bekijken!
Tonî Takitani (2004)

En natuurlijk zijn boeken lezen. Dans, dans, dans, is weer meesterlijk!