Rio (1939)

Film noir / Drama

geregisseerd door John Brahm
met Basil Rathbone, Victor McLaglen en Sigrid Gurie

De internationale zwendelaar en financier Paul Reynard wordt gearresteerd, veroordeeld en verbannen naar één van de Franse kolonies voor de Zuid-Amerikaanse kust. Zijn vrouw Irene Reynard blijft aan hem gehecht en volgt hem en reist naar Rio de Janeiro in Brazilië. Niet lang daarna wordt zij verliefd op Bill Gregory. Paul Reynard komt hier achter en ontsnapt met moordplannen.

avatar van Bobbejaantje
Rio is een misdaad/melodrama dat me niet heeft weten te boeien. Het zwakke punt is het scenario dat heen en weer zwalpt in het karakteriseren van - zonder uitzondering - antipathieke karakters. Basil Rathbone is Paul Reynard, een gefrustreerde frauduleuze bankier opgesloten in een strafkolonie nabij Rio, terwijl hij nog steeds getrouwd is met Sigrid Gurie, geportretteerd als een sensitieve maar afhankelijke vrouw. Robert Cummings als aan lager wal geraakte ingenieur en claimer van de liefde van Gurie, volbrengt de liefdesdriehoek.

Potentieel spannende momenten (bvb. de ontsnapping van Rathbone uit de kolonie) worden verkwanseld want niet in beeld gebracht. Verder lijkt het een showcase voor Sigrid Gurie (als zij tenminste de zangeres op klankband is) die drie liedjes in de nachtclub mag ten gehore brengen. En verder is er nog de nieuwjaarsviering in Rio die uiteraard niet mag ontbreken.

Duidelijk geen hoogvlieger voor regisseur John Brahm en cinematograaf Hal Mohr, die ieder toch wel knappe films gemaakt hebben op andere, meer geïnspireerde momenten in hun carrière. Enkel in de laatste 4 minuten komt de klasse bovendrijven, met een prachtig gestileerd noirmoment, zijnde de confrontatie tussen de protagonisten. Maar dat is too little too late om deze B-film nog uit het moeras der middelmaat te verheffen.