Pars: Kiraz Operasyonu (2007)

Alternatieve titel: Pars: Operation Cherry

Turkije
Actie / Misdaad

geregisseerd door Osman Sinav
met Mehmet Kurtulus, Nida Safak en Selçuk Yöntem

Hoofdcommissaris Ertuğrul van de Istanboelse narcotica-brigade heeft tijdens een gevaarlijke politie-operatie te maken met een mysterie. Hoewel Ertuğrul er niet in slaagt het drugsnetwerk op te rollen, nemen de criminelen toch wraak en vermoorden hem en zijn vrouw voor de ogen van hun kinderen. Vijftien jaar later besluit zijn zoon Atilla het werk voor te zetten, en de daders alsnog achter slot en grendel te krijgen.

Justice4All
Pars Kiraz Operasyonu Officiële Site in het Engels, Duits en Turks

avatar van Anatolia
Aan de teaser te zien (kies English op de site), toch wel de eerste serieuze 'action'-poging in de Turkse cinema. Ziet er gladjes uit (Sinavs vorige film Deli Yürek vond ik maar een slap aftreksel van de serie, met zwakke actiescènes).

Overigens een belangrijke rol voor Udo Kier: Klaus de drugsbaron.

Ersial
Op site van Pars is er een nieuwe trailer toegevoegd.
Tevens vanaf 26 april in de NL'se bioscopen volgens NFC.

avatar van kahraman
trailer ziet er puik uit... ook op youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZifbHUJ-sUg

Ersial
Vond ´t een goede actiefilm van Osman Sinav. Minpunt was wel Mehmet Kurtulus die niet kon acteren.
Hier een recensie (in het NL)

avatar van Anatolia
Veelbelovend begin, indrukwekkend zelfs, waarin vooral het goede optreden van Ugur Polat (als commissaris Ertugrul) in het oog springt. Maar wat er daarna, wanneer het verhaal een sprong van 16 jaar maakt, aan acteerwerk wordt laten zien, is niet om naar huis te schrijven. Mehmet Kurtulus bijvoorbeeld, doet zichtbaar moeite om zijn Duitse accent te ondertrukken (wat en passant nog wordt verklaard met het feit dat een oom in Duitsland zich over hem ontfermd zou hebben) en dat oogt vaak erg onhandig. De meest clichématige oneliners, uitgesproken op de meest clichématige manier die je je kunt bedenken, vliegen je dan ook om de oren. Verder valt ook de onbezieldheid van Udo Kier heel erg op.

Ik moet toegeven dat ik bij het kijken een hele tijd mijn best heb gedaan om iets positiefs te halen uit de film, maar uiteindelijk heeft dat niet mogen baten. Het zwakke scenario (drugsmisdadiger doodt agent, zoon zint op wraak en alles wat hij meemaakt is op de een of andere manier aan elkaar gelinkt; je kent het wel), de ongeïnspireerde muziek, bepaald niet interessante actiescènes en, zoals gezegd, het ondermaatse acteren dwingen mij tot een lage beoordeling: 1*.

En heel voorzichtig begin ik me af te vragen: komt er eigenlijk nog wel iets goeds uit de Turkse filmindustrie?