Henri Cartier-Bresson - Biographie eines Blicks (2003)

Alternatieve titel: Henri Cartier-Bresson: The Impassioned Eye

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Heinz Bütler
met Henri Cartier-Bresson, Isabelle Huppert en Arthur Miller

Een documentaire over Henri Cartier-Bresson, één van de beste fotografen van de afgelopen eeuw. We volgen zijn werk, en tegelijkertijd zijn leven, wanneer hij spreekt over zijn foto's van de Tweede Wereldoorlog, China, Mexico (waar hij naar terugverlangt), Sartre en Gandhi, die hij fotografeerde vlak voordat hij vermoord werd.

avatar van Leo1954
Prachtige documentaire, mijn hoge waardering is wellicht wat gekleurd door mijn interesse.

avatar van Darbie
Hulde aan de Zwart.Wit.fotografie ! !

avatar van james_cameron
Deze documentaire stelt op zich niet zo heel veel voor, maar de interviews met de hier stokoude fotograaf Bresson zijn de moeite waard en de getoonde foto's zijn magistraal. Wat kun je met zwartwit-fotografie toch prachtige dingen doen, dat blijkt maar weer. En wat een leven moet die Bresson gehad hebben. Hij heeft de hele wereld bereisd en was bij veel belangrijke politieke gebeurtenissen aanwezig. Een zeldzaam talent. Iedere beginnende fotograaf zal zich achter de oren krabben bij het zien van het imposante oeuvre van Bresson.

avatar van Darbie
" stelt op zich niet zoveel voor" ...aldus james_cameron.

Vind ik in deze context een stelling van 'n arrogant balletje.