Wing and a Prayer (1944)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Henry Hathaway
met Don Ameche, Dana Andrews en Charles Bickford

Een luchtvaartkoerier wordt als lokvogel op missie gestuurd in het gebied van de Stille Oceaan. Hij moet iedere gewelddadige confrontatie uit de weg gaan. Zijn doel is het verminderen van de Japanse alertheid vooraleer de echte strijd begint. Bij de manschappen neemt de frustratie gestaag toe. Ze doen al tijden niets anders dan de strijd vermijden, zonder dat ze weet hebben van een specifieke strategie. Maar uiteindelijk volgt het ultieme gevecht dan toch nog.

Komt langzaam op gang de laatste 10 minuten actie.

Dick2008
Een film waar ik veel meer van had verwacht, maar helaas tegenvallende film. Goede bezetting in deze film met o.a. Harry Morgan, bekend van M.A.S.H. Maar heel bijzonder is het acteerwerk van allen toch niet, alleen Don Ameche springt er nog een beetje uit maar het blijft toch allemaal wat middelmatig.

Film met de nodige propaganda en heldenmoed, passende muziek erbij, o.a. Anchors Aweigh. Heb er geen moeite mee, is wel vaker zo met oorlogsfilms uit die tijd, Hollywood goes to war.
Het relaxte wat vooral het eerste uur kenmerkt, stoorde mij echter wel. Dit is een soort filmisch antwoord op de aanval op Pearl Harbor. Je weet met wat voor een vijand je te maken hebt, moet je niet aankomen alsof oorlog een soort grappig spel is, want voor veel van die moedige mannen was het toch enkele reis Stille Oceaan. Wordt na een uur een stuk serieuzer met ook wat meer actie maar blijft toch allemaal aan de matige kant.

De opnamen aan boord van zo'n vliegdekschip, met allerlei bedrijvigheid zijn wel geslaagd. Als ook de opstijgende en landende vliegtuigen. Zal wel deels documentatiemateriaal zijn, maar het zit er dan toch wel goed doorheen gevlochten. 2.0