Big Bear (1998)

Canada
240 minuten / 172 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Gil Cardinal
met Gordon Tootoosis, Tantoo Cardinal en Lorne Cardinal

Big Bear is het epische verhaal over het indianen stamhoofd Chief Big Bear en zijn volk "The Cree". Zijn volk wordt gedwongen in reservaten te leven en Big Bear voert een strijd tegen de onderdrukkers. Als de strijders horen van een opstand keren ze tegen het leiderschap van Big Bear en hij verliest de macht over zijn volk. Onder leiding van zijn zoon Little Bad Man en de leider van de strijders Chief Wandering Spirit beginnen ze een aanval tegen de kolonie van Frog Lake.

avatar van film-gek
Prima serie die goed laat zien hoe zwaar de Cree indianen het hadden en hoe oneerlijk ze behandeld werden door de blanken.De serie heeft een goede soundtrack en heeft mooie landschap beelden. Klein nadeel is dat de indianen engels spreken, maar dat is niet zo hinderlijk omdat de blanken een soort van brabbel taaltje hebben.

Ik kan me de lage score wel voorstellen... het is een lange zit, met veel dialoog, en een langzaam verteld verhaal. Weinig vrolijk ook.
Het geeft wel een goed beeld van de moeilijkheden en het onvermogen van twee volkeren om elkaar te begrijpen en naast elkaar te kunnen leven.
Vooral de zucht naar macht en controle door de blanken komt ook hier weer bovendrijven. Een oneerlijk gevecht voor de Cree-indianen, alhoewel Big Bear er alles aan doet om te blijven communiceren met de blanken, zonder zijn volk te verloochenen.
Hoe dat eindigt is minder verrassend uiteraard.