Chelovek Bezvozvratny (2006)

Alternatieve titels: The Man of No Return | Человек безвозвратный

Rusland

geregisseerd door Katya Grokhovskaya
met Tatyana Knyazeva, Galina Jovovich en Sergei Chonishvili

De moeizame levens in een Russisch stadje. Een ouder echtpaar heeft drie volwassen kinderen. Op het eerste gezicht lijkt alles goed te gaan, maar onder de oppervlakte zijn er heel wat moeilijkheden te overwinnen. De moeder is ongeneeslijk ziek, de vader, beroepsmilitair, heeft een moeizame relatie met zijn zoon, de ene dochter heeft een huwelijk waar de sleur al behoorlijk is ingetreden en de andere dochter heeft een affaire met een getrouwde man maar is ondertussen erg eenzaam.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er werd door Sandra den Hamer heel druk over deze film gedaan, maar het spijt me, ik zag het echt niet. Als je een film met een Short Cuts-Magnolia-achtige structuur wil maken lijkt het me handig als een film op zijn minst iets van een achterliggend gevoel of achterliggende gedachte kan overbrengen. Als dat niet gebeurd wordt het als vanzelf haast een soort soap. En dat was hier nogal sterk het geval. Verder werd het verhaal erg slecht verteld. Het script was zwak. Een van de raarste momenten was een tijdsversnelling tegen het einde van de film. Er wordt (al vrij snel) toegewerkt naar de dood van de moeder en ineens versneld het verhaal en blijkt de moeder in anderhalve minuut dood, begraven en bijna verwerkt en vergeten te zijn. Om het verhaal op een onduidelijk later moment weer op te pikken.

Verder wilde de film überhaupt nooit interessant worden, op geen enkel vlak eigenlijk. En was de ondertiteling van slechte kwaliteit en in de helft van de dialoog afwezig. Al had een goede ondertiteling de film niet kunnen redden.

De zwakste film die ik dit festival zag.

avatar van danuz
starbright boy schreef:

De zwakste film die ik dit festival zag.

Ben ik het roerend mee eens. Eén van de weinige films die ik echt met moeite uitkeek. De film blonk vooral uit in zijn ongelofelijke saaiheid. Die ene ster is dan ook vooral voor het feit dat het een eind examen film is. Wat ik toch erg knap vind.