• 8.222.805 stemmen

Sêrâ-fuku to Kikanjû (1981)

Actie / Romantiek | 131 minuten

Genre: Actie / Romantiek

Alternatieve titels: Sailor Suit and Machine Gun / Sailor-fuku to Kikanju / Sêrâ-fuku to Kikanjû: Kanpeki-ban / セーラー服と機関銃

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shinji Sômai

Met onder meer: Hiroko Yakushimaru, Tsunehiko Watase en Rentaro Mikuni

IMDb beoordeling: 6,2 (469)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Sêrâ-fuku to Kikanjû

Na de onverwachte dood van haar vader die Yakuzabaas was, wordt een jonge scholiere lid van de Yakuza bende. Ze onderzoeken de moord op haar vader en nemen wraak op de drugdealers die hier verantwoordelijk voor zijn.

imageimage

Die titel Op de lijst.

avatar van McSavah

McSavah

Bij zo'n eerste aanblik hier verwacht je waarschijnlijk een lollig exploitatie filmpje, maar het is zo ongeveer het tegenovergestelde daarvan. Erg trage film met vele prachtige lange takes, en hoewel het uitgangspunt een hoop onzinnigheid met zich mee zou kunnen brengen, is het een klassieke yakuza vertelling geworden waarin een mooi coming-of-age verhaal zit verwerkt, maar dan nogal atypisch geschoten, waardoor ik het zo fascinerend vond. 'Idol' Hiroko Yakushimaru levert ook een prima acteerprestatie af. Vooral mooi is de scène waar ze een van haar gewonde onderdanen verzorgt, die vervolgens vindt dat ze naar zijn moeder ruikt en hulpeloos in haar schoot valt. Er zitten ook enkele geweldige sfeerscènes in, zoals die op de motor of bij een boeddhabeeld. Beetje zoals het eindeloze lummelen van in Masashi Yamamoto zijn films, maar hier enkel als soort van intermezzo. Wel toevallig is dat die lange takes me aan K. Kurosawa deden denken, en dan lees ik hier dat hij bij deze film assistent-regisseur was en zelfs in de film is te spotten. Op de eerste pagina van dat forum kan je trouwens veel informatie over deze film vinden. Ik heb de theatrale versie van 112 minuten gezien van Kadokawa met nieuwe custom subs. Er is ook nog een director's cut van 130 minuten, die een jaar later in 1982 is uitgebracht.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20194 berichten

Volgens geruchten gaat Arrow komen met een bluray! Iemand schijnt een kaart van deze film in een van de releases te hebben gevonden.

Tonypulp

Dat is dan eindelijk weer een verrassende release.

Het gerucht klopte!

avatar van Basto