The Purple Heart (1944)

Alternatieve titel: Voor Moed, Beleid en Trouw

Oorlog / Drama

geregisseerd door Lewis Milestone
met Dana Andrews, Richard Conte en Farley Granger

Harvey Ross (Dana Andrews) is kapitein van een vliegeenheid in de Tweede Wereldoorlog ten tijde van de eerste aanval op het Japanse vasteland. Hun vliegtuig wordt geraakt en acht mannen landen met hun parachutes in China. Ze worden gevangen genomen, naar Japan gebracht, veroordeeld voor moord en vals beschuldigd van het bombarderen van ziekenhuizen en scholen. Ze worden onderworpen aan een brutale rechtszaak die indruist tegen alle internationale wetten. Wanneer de bedreiging met de dood geen invloed blijkt te hebben, worden de Amerikaanse vliegeniers een voor een gemarteld en gaan ze er zowel mentaal als fysiek aan onderdoor.

avatar van RRT
RRT
Niet echt oorlogs-actiefilm, maar meer rechtbank drama. Maar kon mij toch best wel boeien. 3,5*