Bakushi (2007)

Japan
Documentaire

geregisseerd door Ryuichi Hiroki
met Nureki Chimuo, Saotome Hiromi en Yukimura Haruki

Documentaire over het vernuftig en erotisch vastbinden van vrouwelijke modellen door sadomasochistische meesters die het touwknopen tot kunst hebben verheven. Het al eeuwenoude spel van vastbinden en ritueel pijnigen bestaat in verschillende culturen, maar de ceremoniële gedetailleerdheid en het verbluffende meesterschap waarmee deze vrouwen worden ingesnoerd, blijkt net zo typisch Japans als bloemschikken en theeschenken. De kunst van het kinbaku, zoals het sadistisch erotisch touwbinden in Japan wordt genoemd, werd traditioneel besproken in geheime blaadjes, maar heeft inmiddels een bijna openlijk beleden vorm gekregen.

Reinbo
Hoorde van iemand in de zaal op het IFFR dat het een mooie film was. Ben zelf wel benieuwd....

avatar van danuz
kos schreef:
Rare jongens die Japanners .

Hier antwoord ik maar niet op. Nogal flauwe opmerking.

Vind het echt heel erg dat ik deze heb moeten missen en dan nog wel voor een brol van een film. Lijkt me prachtig deze documentaire Boeiend onderwerp, en Hiroki kennende weet hij hier vast een meesterwerk van te maken.

kos schreef:
Rare jongens die Japanners .

Inderdaad, rare equivalent van de padvinderij hebben zij.

danuz schreef:

Hier antwoord ik maar niet op. Nogal flauwe opmerking.

Was ook echt serieus bedoeld...

avatar van danuz
Na een festivaldag zie ik geen smileys volgens mij, sorry

Onomkeerbaar
Ontzettende, niks toevoegende docu, over bondage. Begint nog wel 'aardig', maar die aardigheid heeft snel plaats gemaakt voor verveling.

De vraagstelling van de maker is slecht; geen boeiende vragen, met daaropvolgend nutteloze antwoorden.
Één van de meesters geeft bij elke vraag hetzelfde antwoord ("ik let op de expressie van de vrouwen.")

Wat rest zijn wat beelden van vrouwen met touwen, zonder inhoud.