• 8.227.806 stemmen

Alternatieve titels: The Resurrection of the Golden Wolf / 蘇える金狼

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Tôru Murakawa

Met onder meer: Yûsaku Matsuda, Jun Fubuki en Kei Satō

IMDb beoordeling: 6,6 (235)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Yomigaeru Kinrô

Asakura leidt een dubbelleven. Overdag werkt hij als een doornormale kantoorklerk. 's Nachts is hij een doorgewinterde moordenaar die niet terugdeinst voor een beetje geweld om zijn doel te bereiken.

image

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Matsuda is vooral cool en ik kon in de film niet meer lagen ontdekken dan '70-ies hip'. Hoewel het einde wel een tikkie "berouw komt na de zonde" is, ontbreekt het de film aan sociale motivering of context om het meeslepender te maken. De opvolger 'The Beast to Die' (Yaju Shisubeshi) had dat duidelijk wel. Laten we het een vingeroefening noemen.

Deze film hoort duidelijk wel tot het nieuwe elan dat de Japanse cinema eind Jaren 70 kreeg. De Yakuza, WIP en Pinky Violence films liggen in die periode al weer achter ons. Kazuhiko Hasegawa (die slechts twee films maakte) luidde wat mij betreft in 1976 deze soort nieuwe mini-stroming in met zijn Youth Killer. Murakawa sluit daar op aan, maar ook gevestigde namen als Imamura (Vengeance is Mine) en Nomura (The Demon) maakten toen vergelijkbare films. Gewetensloze, moraal verwerpelijke misdadigers die in hun killing spree geconfronteerd worden met zichzelf en de maatschappij anno toen.