Sark, Kleine Wereld (2002)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Joost Seelen

Het eiland Sark is een prachtige groene rotsblok gelegen voor de kust van Frankrijk. Er leeft een gemeenschap van zo'n 550 zielen. Sark is weliswaar eigendom van de Britse Kroon maar heeft haar eigen parlement en wetten. En is daarmee een van de kleinste staten ter wereld. Dat lijkt op een paradijs maar er zijn ook conflicten. De aloude belangenverschillen tussen traditionalisme en moderne ontwikkeling.

Dustyfan
Sark, de laatste overblijfsel van het aloude feodale systeem. Het bestaat nog en zelfs Queen Elizabeth trekt er graag een uurtje voor uit.

Wat is dit een fantastische documentaire! Wat een beelden! En hoe heerlijk eerlijk zijn de portretten van de mensen in deze docu! Niet gewoon maar 'talking heads', maar mensen in hun dagelijkse bestaan, met hun eigen persoonlijkheid, twijfels, overwegingen en ideeën.

Anderhalf jaar geleden was ik op grote-eiland-broer Jersey, sindsdien wil ik er terug! Na het zien van deze docu weet ik het zeker: ooit woon ik op een van deze Kanaaleilanden!

FisherKing
Wat een indringende Documentaire. Hoe krijgt Joost Seelen het voor elkaar om het hele eiland in weinig minuten te ontleden.

En wat een beelden, nog nooit zoiets moois gezien, in combinatie met een tekst.

Dit is SUPERTV Nog nooit zoiets briljants gezien !!!!

Dustyfan
Het vervolg:

Tijdens een referendum in maart 2006 hebben de inwoners zich uitgesproken voor politieke hervormingen. Op 5 oktober 2006 is tijdens een stemming besloten dat de Chief Pleas (een soort parlement) van het eiland in het vervolg zal bestaan uit 28 leden, die allen rechtstreeks door de bevolking van Sark gekozen zullen worden. Tot dusverre bestond de Chief Pleas uit 52 leden, waarvan slechts 12 door de bevolking werden gekozen. De overige 40 leden - allen afstammelingen van de 40 eerste kolonistenfamilies - verkregen hun zetel door erfrecht, vanwege het eigendomsrecht van één van de 40 tenements (landdelen) waaruit het eiland is opgebouwd.

Bron: wikipedia

Wie o wie,
Wie heeft deze docu en wil hem copieren voor mij.

Sark, Kleine Wereld (2002)

Ik hoop op een reactie.

b.v.d. Marcel