Blond, Blue Eyes (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Simone de Vries
met Rutger Hauer

Simone de Vries volgde de beroemdste Nederlandse acteur, van Hollywood tot filmsets in Roemenië en het stadion van Real Madrid. Maar ook thuis in Friesland, waar zijn vrouw - zijn 'trouwe anker' - vertelt over hun 35-jarige relatie. In zijn lange carrière speelde Hauer (1944) meer dan honderd rollen.

avatar van Earth
Weet iemand of deze film ook op dvd zal verschijnen?

Bedoelen ze niet Blonde ?

Lijkt me een zeer intressante docu over Hauer. Ik neem aan dat er nog wel is een release van komt.

Earth schreef:
Weet iemand of deze film ook op dvd zal verschijnen?

ik heb bij de productie maatschappij van martin Lagestee gekeken die mede-producer was van de docu en daar op de site stond dat de film in ''2007'' op dvd kwam, maar er was geen duidelijke datum aanwezig. Maar toch betekend dit dat de film op dvd komt!

raymon schreef:
. Maar toch betekend dit dat de film op dvd komt!

Denk dat ik hem dan zeker wel zal aanschaffen.

avatar van raymon
nou en of, dat ga ik zeker doen al helemaal als de film over rutger hauer gaat.

Op tv zondag 20 Mei, Nederland 2 om 18.55 uur.

avatar van raymon
Ik neem hem dan maar voorlopig op, zolang hij nog niet op dvd is...

kappeuter (moderator)
Rutger Hauerj heeft in het begin van de documentaire wat moeite om te ontdooien en te antwoorden als de interviewster / regisseuse doorvraagt, maar gelukkig wordt hij naarmate de film vordert wat openhartiger.
Het goede van de documentaire is dat hij gedurende een periode gevolgd is op allerlei werklocaties EN privé. Geeft toch wel een mooi beeld van zijn hectische leven.
Ruim 3 sterren

Jammer dat er het een en ander niet aan bod komt. Er wordt te veel aandacht besteed imo aan zijn gezinsituatie, het verleden hoe hij zijn vrouw heeft ontmoet etc. Er is zo veel over hem te vertellen en dan kom je aan met deze clichés. Aandacht voor zijn privé leven is prima en geeft de docu wat diepgang, maar het moet niet de hoofdmoot worden.
Ik had graag wat meer gezien over zijn beleving van acteren, de rollen die hij speelt en hoe het in zijn werk gaat. Het interessantste stukje is als we de setopnamen krijgen te zien van zijn rol in Goal 2 ("een makkelijke manier om geld te verdienen"). Heel kort wordt gevraagd naar zijn drijfveren, jammer!

Zijn eigen foundation (hij zamelt geld in voor een AIDS fonds) en zijn website waar het erg actief is met zijn fans en tevens veel aandacht besteed aan die foundation komt niet aan bod (we zien kort zijn site in zijn hotelkamer in Madrid). Bovendien geen aandacht voor zijn pogingen een film te regisseren (inmiddels rond).

Ik kreeg het idee dat Hauer gedurende 2 weken werd gevolgd ipv 2 jaar. Hier had veel meer uitgehaald moeten worden! Verder wel interessant en amusant; Hauer is een fascinerend persoon.

neo (crew)
Er kwam zoveel niet aan bod. Zijn drijfveer wordt verdeeld over de docu prima zichtbaar. Snap niet hoe je dat afdoet als dat het even kort aan bod komt. Vond het nu prima 50-50 verdeeld tussen zijn leven en werk.
Natuurlijk had ik zelf ook wel graag meer gezien, voor mijn part een docu van 10 uur.

Zijn drijfveer wordt verdeeld over de docu prima zichtbaar

Zijn drijfveren om in die B producties te spelen in de jaren 90 waarvan de ene nog slechter was dan de ander, gaat het hem dan toch alleen om geld in die periode van zijn carriere?
Waarom bemoeit hij zich dikwijls met scripts en de invulling van zijn eigen karakter, waardoor hij soms als 'lastige jongen' wordt gezien? Dit geeft aan dat hij het uit liefde doet, die b producties lijken het tegenovergestelde aan te geven. Waarom liet hij ook bepaalde rollen (in grote films) aan zich voorbij gaan? Over drijfveren gesproken! Gemiste kans..

avatar van Redlop
Rutger Hauer als Leo Beenhakker. Je kan met hem alle kanten op. Toen hij het uit zijn strot kreeg dat hij niet alleen maar briljante films maakte, ontdooide hij en werd het interessanter.
Het afgelopen jaar acht projecten gedaan, waarvan hij zich er maar één kon herinneren. Geweldig.

Als docu had er meer ingezeten. Bijvoorbeeld de rol die Blade Runner heeft gespeeld voor zijn carriere. Paul Verhoeven ...etc. 3*

avatar van Quentin
Volgens mij praat Hauer niet zo graag (meer) over Verhoeven ... ze hadden flinke ruzies ten tijde van Flesh & Blood.

avatar van Quentin
DVD zit nu gratis bij de autobiografie van Hauer.

Staat nu op m'n verlanglijstje voor sinterklaas...

avatar van AGoos
je kan beter de autobiografie lezen..,,die zit ook niet geweldig in elkaar, maar is natuurlijk veel vollediger dan dit uurtje hectiek. Toch blijf ik het een interessante man vinden...

[Ik heb het boek Rutger Hauer Autobiografie kado gekregen en daar zat de DVD Blond, Blue Eyes bijgevoegd. Voor de DVD: het boek dus kopen. Boek eerst lezen en dan DVD bekijken. Moeite waard.

Ik heb het boek ook gekregen en daarbij dus ook deze DVD, die ik als eerst heb bekeken. Het boek waar alles veel gedetailleerder instaat lees ik nog wel. Wel een goede documentaire op zich, het mist het wel het een en het ander zo wordt er vrijwel niet teruggeblikt naar zijn rollen als Erik in: 'Turks Fruit en 'Soldaat van Oranje'. Deze docu geeft wel een goede kijk op zijn leven zoals hij het nu leidt.

avatar van Grover
Aardige documentaire dat wat meer zicht geeft op de persoon Hauer...voor de liefhebbers is deze terug te kijken via uitzending gemist bij Het Uur van de Wolf.

avatar van narva77
Rutger Hauer was voor mij (en waarschijnlijk voor veel anderen ook) altijd een mysterie, een soort zwart gat waar je maar geen hoogte van kon krijgen, ofzo.
Maar in deze docu geeft hij zichzelf redelijk bloot, en wordt er een tipje van de sluier opgelicht aangaande de persoon Hauer, en zijn privé-leven, maar vooral zijn werk.

Zo is hij te zien tijdens de opnames van de film "Goal II: Living The Dream", waar hij verteld absoluut geen verstand van voetbal te hebben.
Maar ik vraag mij af in hoeverre hij er nog plezier in schept om al die rollen te spelen in slechte B-films en dergelijke. Hij zegt zelf namelijk niet meer te weten wat hij vóór twee weken geleden allemaal speelde . Ook weet hij bijna geen titels te noemen van films waarin hij onlangs speelde.
Gelukkig maar dat hij nu weer in Nederland films maakt, zoals "Black Butterflies", denk ik dan...

Anyway, een aardig en interessant inkijkje in het werk en in mindere mate het privé-leven van onze Rutger, het mysterie is een klein beetje ontrafeld!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Klein maar fijn.

Interessante kijkje op het leven van de beroemdste acteur van de lage landen. Hauer is opvallend openhartig en geeft de regisseuse soms voorzetjes die ze er niet in knalt. Wat vooral tot uiting komt is dat hij zich hier niet aan ergert, maar gewoon zijn sociale kant laat zien. Een sympathieke man met levenslust hoog in het vaandel, die lak heeft aan Hollywood terwijl hij tegelijkertijd verweven is met dat bijzondere filmwereldje. Tussen Friesland en Amerika vinden kleine maar fijne gesprekjes plaats, die de charismatische acteur terecht van een mooie kant laten zien.

Goed.