Forgotten Fools (2006)

Alternatieve titel: Vergeten Dwazen

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frans van Erkel

In juli 1992, op de vlucht voor oorlogsgeweld in voormalig Joegoslavië, vertrok een deel van de patiënten van de Bosnische psychiatrische inrichting in Jakes naar Hongarije. Sinds 1996 bevinden deze patiënten zich daar in een afdeling van een asielzoekerscentrum in Debrecen, waar de ruimten schoon zijn, maar kaal. De filmmakers spreken met patiënten, die het liefst naar huis willen terugkeren. Volgens hun familieleden echter - en volgens de directeur van een nieuwe inrichting in Jakes - zijn ze in Hongarije beter af. Officiële instanties houden ondertussen telefonische verzoeken om informatie af.

avatar van YuLaw16
Een aangrijpende documentaire. Overigens online te zien op www.hollanddoc.nl. *4