Berlin um die Ecke (1965)

Alternatieve titel: Berlin, Kapitel IV: Berlin um die Ecke

1 stem

Oost-Duitsland

geregisseerd door Gerhard Klein
met Dieter Mann, Monika Gabriel en Erwin Geschonneck

Oost-Berlijn, in het midden van de zestiger jaren. De vrienden Olaf (Dieter Mann)en Horst (Kaspar Eichel) zijn leden van de jeugdbrigade van een groot metaalbedrijf. Ze vertegenwoordigen een generatie, die eisen aan de (communistische) maatschappij stelt; die naar erkenning streeft. Voor deze eisen heeft de oudere generatie geen begrip. Daarbij komen nog de problemen in het bedrijf: constant materiaalgebrek, slechte organisatie, motivatiegebrek. De enige, die de jonge arbeiders vertrouwen geeft, is de stille oudere arbeider Paul Krautmann (Erwin Geschonneck).