Aiseu-keki (2006)

Zuid-Korea
Drama / Familie

geregisseerd door In-Kwang Yeo
met Jin-bin Park, Ae-ra Shin en Eun-jeong Ham

Zuid-Korea in de jaren 60 van de vorige eeuw. De 10 jaar oude Young-rae leeft samen met zijn moeder in een stadje aan zee. Het leven is zwaar en zijn moeder voelt zich gedwongen illegaal geïmporteerde cosmetica op straat te verkopen, wat haar regelmatig met de politie in aanraking brengt. Young-rae kan dit leventje wel aan totdat andere kinderen hem ermee pesten dat hij vaderloos is. Als hij bij toeval hoort dat zijn vader niet, zoals hij eerst dacht, overleden is maar nog leeft en in Seoel woont, heeft hij nog maar een doel: genoeg geld verdienen voor een treinkaartje. Zonder zijn moeder dit te vertellen neemt hij een baantje aan en struint door de straten van het stadje om ijsjes te verkopen.

avatar van -fal
Aardige film in een zonnige setting voor iedereen die al smelt bij het verschrikkelijk schattige gezichtje op de poster. De film is net iets minder sentimenteel dan je zou verwachten en in de uitwerking van de thematiek ook niet alleen gericht op kinderen. Filmisch ziet het er aantrekkelijk uit. Prima vermaak voor op een zondagmiddag als je door je kinderen en opa/oma klem gezet dreigt te worden en je met deze film Amerikaanse varianten kunt ontlopen.

avatar van J.T.O
Raar dat onze stemmen zover van elkaar uitlopen, maar ook al heb je vermaakt, dan is 2,5 sterren nog steeds niet op zijn plaats, maar goed iedereen heeft zijn eigen maatstaf. Voor mij kwam het aan als een verrassing, vooral door de schitterende acteerprestaties van de kinderen. Ze laten hun kinderlijke charme zien en daarom is de film ook verreweg van middelmatig, gezien er niet veel van zulke films zijn en mochten ze zijn, dan zijn ze lang niet zo sterk in emotie. De vrolijke kinderlijke deugden waren een genot om te zien, drama was ook goed op zijn plaats, wellicht iets te melodramatisch op een enkel scène, maar grotendeels kwam het goed en zeer overtuigend over.

4 sterren.

avatar van Baggerman
Een lief filmpje, net wat om rond deze tijd te bekijken. Er mankeert heel wat aan deze film (acteren is b.v. soms maar zo,zo), maar er straalt wel erg veel plezier vanuit. Het jochie heeft wel een gezichtsmimiek waar je 'u' tegen zegt, net als zijn wees-vriendje. Dat maakt weer een hoop goed.

Voor de rest gewoon een leuke, feelgood-familiefilm. En inderdaad, J.T.O., een voldoende is wel op zijn plaats.

Als ik dit soort films als 'luchtig tussendoortje' kijk, begrijp ik niet dat de publieke omroep met de kersstvakantie of op de zondagmiddag altijd maar weer dezelfde zooi moet herhalen (laatst voor de 373 duizendste keer Ronja Roversdochter, overigens niet een slechte film). Zal een geldkwestie zijn...