Béru et Ces Dames (1968)

Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Guy Lefranc
met Gérard Barray, Jean Richard en Maria Mauban

Een huurder van een particulier hotel wordt vermoord en de eigenaar vindt hem en meldt het geval bij de politie. Inspecteur Bérurier wordt op de zaak gezet en ontdekt dat het betreffende hotel eigenlijk een bordeel is en dat daar al meerdere mensen dood zijn aangetroffen.

Nog geen stemmen voor een policier-komedie met Barray, Richard en Bozzuffi ?
Zoals de poster reeds suggereert hebben we hier te maken met 2 helden: de stoere commissaire San Antonio-Barray en de flic-clochard Beru-Richard, waarbij de eerste overigens niet verrassend meer sjans heeft bij de madammen, al mag de tweede zich dan ook in travestie en Swiebertje outfit tussen de snolletjes mengen.
Film bewaart een redelijk evenwicht tussen de kluchtigheid van Beru en zijn macho sidekick, waarbij vanzelfsprekend de verhaallijn wordt gevolgd van een type dat we allemaal kennen: de ontdekking, opsporing en ontmanteling van een drugkartel, waar zoals u begrijpt bad guy Bozzuffi deel van uitmaakt, maar ook enkele schone dames van wie zeker Gaël genoemd dient te worden.
Aardigste scène was een spaghetti spoof waarin de good and the bad mekaar in een groeve bekampen, incl. bijpassende score, de muziek was trouwens overall goed.
Dit op een schrijfsel van de gekende pulpauteur Frederic Dard gebaseerde werkje is best te genieten, mits je vantevoren begrijpt dat dit een halve komedie is en geen typische série noire stijl vertelling.