Camera d'Albergo (1981)

Alternatieve titel: Chambre d'Hôtel

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mario Monicelli
met Vittorio Gassman, Monica Vitti en Enrico Montesano

Een stel jonge filmmakers heeft gedurende een jaar stiekem gefilmd wat er in een hotelkamer gebeurde. Zij wilden namelijk vast te leggen wat normale mensen doen in hun dagelijks leven. Wanneer zij aankloppen bij de oude, rijke Achille Mengaroni, in de hoop dat hij hun filmproject wil financieren, stemt hij toe, maar begint ondertussen hun werk aan de film te manipuleren.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Monicelli met Gassman en Vitti ?
Zoals uit de synopsis blijkt willen de filmstudentjes een soort ultra cinema-vérité creeren, die verrek volkomen vooruitloopt op de reality hausse die nog zou komen...waarbij opvalt dat de meeste candid camera slachtoffers maar wat verrukt zijn als ze zichzelf zien. Gassman om wie de film eigenlijk draait speelt de producent, een soort meta-personage uitgerust met aardappelneus dat de figuren die hij in hun kamers begluurt wil gebruiken voor zijn manipulatieve experimenten, waarbij dan dus Vitti zijn voornaamste slachtoffer is( of wie weet loopt het goed af) als de onnozele Flaminia die ruzie heeft met haar grote liefde Fausto de vuilnisman.
We moeten hierbij opmerken dat Vitti toch wel iets te oud begon te worden voor dit soort rollen, haar love-interest hier is zeker 10 jaar jonger dan zij.
Geschreven door Age-Scarpelli, wat betekent dat de filmpjes in de hotelkamer weer een satirische inslag hebben en ons tracteren op de gebruikelijke hoerenlopers, schuinmarcheerders, pisnichten en gelukkig ook een stel Zweedse toeristes, wier strip echter helaas bruut wordt onderbroken.
Ruggero Mastroianni kreeg terecht een DDD award voor de beste montage.

pippo il buffone schreef:
Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Monicelli met Gassman en Vitti ?

Ook niet van jou.