• 8.262.323 stemmen

Made in Korea: A One Way Ticket Seoul-Amsterdam? (2006)

Documentaire | 73 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Made in Korea: Een Enkeltje Seoul-Amsterdam?

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: In-soo Radstake

IMDb beoordeling: 5,8 (94)

Releasedatum: 26 april 2007

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime

Plot Made in Korea: A One Way Ticket Seoul-Amsterdam?

Documentairemaker In-Soo Radstake kwam op 27 maart 1980 aan in Nederland vanuit Seoel, Zuid-Korea. Hij werd als drie maanden oude baby geadopteerd door een Nederlandse echtpaar. Nu, zesentwintig jaar later, gaat hij op zoek naar zijn ware identiteit. Zijn zoektocht voert hem langs zijn Zuid-Koreaanse medegeadopteerden die met dezelfde vlucht naar Nederland kwamen en het weeshuis in Seoel. Hij vergelijkt zijn eigen vragen en ervaringen rondom adoptie met die van zijn reisgenoten op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Uiteenlopende verhalen en ervaringen komen in zeer persoonlijke gesprekken naar voren.

kappeuter (crew films)

Made in Korea geselecteerd voor IFFR

De documentaire Made in Korea: Een enkeltje Seoul-Amsterdam? van In-Soo Radstake is geselecteerd voor het komende Internationaal Film Festival Rotterdam. Dat heeft producent Fu Works vandaag bekend gemaakt. Het film festival vindt plaats van 24 januari tot 4 februari 2007 in Rotterdam.

Made in Korea is geselecteerd voor het programma onderdeel Time and Tide. De speelfilms en documentaires in deze sectie tonen de sociaal-politieke en culturele betrokkenheid van de makers.

In-Soo Radstake (26) is geboren in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul en werd als baby geadopteerd door een Nederlands echtpaar. In Made in Korea gaat hij op zoek naar zijn mede-geadopteerden die op dezelfde vlucht naar Nederland zaten als hij, zijn biologische moeder en zijn werkelijke identiteit. Radstake's documentaire ging in wereldpremière tijdens het Film Festival van Pusan (Korea) en was deze week te zien tijdens IDFA Flies T(r)opics Festival in Paramaribo. Vanuit de festivals is er wereldwijd veel belangstelling om Made in Korea te vertonen.

Bron: Fu Works / Oene Kummer

avatar van soom

soom

Het verhaal van de maker van deze documentaire, komt me aardig bekend voor. Geadopteerd worden door een Nederlands echtpaar, geboren in Seoul. Het gaat er niet over, denk ik, maar ook de vragen die je hebt ten opzichte van biologische ouders, waarom ze je niet gehouden hebben, en wat de gevolgen zijn voor jou als mens, en soms heftige reacties ten opzichte van adoptie-ouders, en tenslotte op zoek gaan naar je roots, ik vind het wel een boeiend gegeven. Lijkt me zeker wel ontzettend interessant. Ik ga deze documentaire zeker zien op IFFR.

kappeuter (crew films)

Friday 2 February at 13.30 pm at Cinerama, Venue 7

avatar van streeter

streeter

soom schreef:

Een van mijn broers is geadopteerd (niet uit Seoul) en de enige keren dat hij geinteresseerd was in zijn biologische ouders was als hij ruzie had met onze ouders.

avatar van soom

soom

streeter schreef:

Dat kan. Het ligt er maar net aan hoe je zelf in het leven staat, denk ik. Ikzelf zou zeker wel op een dag terug naar Korea willen, kijken hoe mijn echte ouders leven, of ik op mijn ouders lijk, ja of nee.

Ik kan sommige dingen die ik bij mijn vader zie, niet rijmen met hoe ik zelf tegen bepaalde dingen aankijk, namelijk.

Ik ben dus wel degelijk geinteresseerd in mijn biologische ouders. Ik weet ook best veel van mijn voorgeschiedenis af. Als ik naar IFFR ga, wat ik eigenlijk wel van plan ben, wil ik beslist deze documentaire zien.

avatar van vinnie2000

vinnie2000

heb de film niet op festivals gezien helaas, maar wel op dvd. ontroerende film en mooi en dapper gemaakt. heeft ook prijzen gewonnen zag ik op de hoes van de dvd. respect vd maker hiervan