Land Raiders (1969)

Alternatieve titel: The Day of the Landgrabber

Drama / Western

geregisseerd door Nathan Juran
met Telly Savalas, George Maharis en Arlene Dahl

Een bandiet laat op zijn weg door het Wilde Westen een spoor van moorden en vernielingen achter. Hij weet het echter zo te regelen dat men de schuld daarvan op de Apache-indianen schuift. Op die manier ontketent hij bijna een nieuwe oorlog tussen de Indianen en de blanke kolonisten.

avatar van henkula
Er zitten goede en slechte aspecten aan deze film, hij is natuurlijk behoorlijk gedateerd.
Mijn exemplaar heeft een wat minder beeld, wat eigenlijk zonde is omdat er een paar hele mooie scenes in zitten, in scene gezet moet ik eigenlijk zeggen.

avatar van mr rumson
Land Raiders mag dan wel een Amerikaanse western zijn maar is in Europa opgenomen.
Ook zien we Spaghetti western invloeden erin terug zoals de talrijke ruwe actie scenes .
Alleen zijn de slechteriken dit maal niet de Mexicanen zoals we ze vaak in de Spaghetti western zien maar Apaches.
Eind jaren zestig mag je toch wel verwachten dat de indianen er realistischer uitzien .
Maar het lijkt wel of ze een clubje hippies gehuurd hebben, dit had beter gekund lijkt mij ook toen al.
De rest van de acteurs doen het niet veel beter Savalas daar ben ik al nooit zo'n fan van geweest .
Maharis loopt er verdwaald bij en maakt amper indruk.
Het verhaal zelf is vrij mager maar weet dit wat te verbloemen door Flashbacks en de vele actie scenes .
Zodat de film interessanter lijkt dan hij eigenlijk is .
Door de flashbacks krijg je wel een beter beeld van de broers en hun geheimen .
Maar voor mij werkte het tegen want je wordt regelmatig uit het ritme gehaald.
Kortom ondanks een paar mooie actie scenes is het een langdradige western.
Die op het saaie af is wat voor een groot gedeelte aan de acteurs te danken is .