Kogitsune Helen (2006)

Japan
Drama / Familie

geregisseerd door Keita Kono
met Arashi Fukasawa, Takao Osawa en Yasuko Matsuyuki

Taichi, een dromerig jongetje, heeft de drukke stad achter zich gelaten om in een dorpje op Hokkaido te gaan leven. Zijn moeder heeft een aantrekkelijke baan op een tropisch eiland gekregen en laat hem achter bij haar nieuwe vriend Koichi, een dierenarts die samen met zijn dochter in het bos zieke dieren opvangt. Op een dag vindt hij langs de kant van de weg een jong vosje dat ernstige gebreken blijkt te hebben. Zo lijkt het diertje geen zicht, reuk of gehoor te hebben. Koichi denkt dat het beter is het vosje af te maken, maar Taichi zet alles op alles om het te redden.

avatar van -fal
Film uit het genre dat ik normaal snel afzet (Free Willy &co) maar omdat het Japans is, was ik toch nieuwsgierig. De film vertelt het verhaal van de jonge Taichi sober en heerlijk traag, soms op het randje van te. Uiteraard is het verhaal sentimenteel, maar weet mij bij vlagen toch te raken met enkele poëtische momenten en een opmerkelijk einde dat de film diepgang geeft. De soundtrack schept een kalme melancholische sfeer bij vaak aantrekkelijke beelden.