Avanti C'è Posto... (1942)

Alternatieve titel: Before the Postman

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Mario Bonnard
met Aldo Fabrizi, Andrea Checchi en Adriana Benetti

Een vrachtwagenchauffeur en een buschauffeur zijn vrienden. Wanneer zij een werkeloos meisje tegenkomen, zijn de twee mannen meteen verliefd. De beide vrienden, die nu rivalen geworden zijn, proberen elkaar te overtroefen door voor het meisje een geschikte baan te vinden.

Ze bestonden nog niet : films met Aldo Fabrizi....een reeds gekende naam in het Romeinse theater die hier voor het eerst op celluloid werd getoond en wel meteen als protagonist. Uiteraard een rol van het type aar hij later patent op zou hebben : dat van goeiige sukkel. Een rol die hij deels zelf uitschreef maar niet alleen : kreeg medewerking van ene "Frederico " zoals hij in de credits staat, niemand minder dan Fellini, die trouwens al langer met Fabrizi samenwerkte. Als toetje een verhaal naar een idee van niemand minder dan Cesare Zavattini, de grote neo- realist.
Dat laatste alleen al genoeg reden voor sommigen om hier reeds pre- neo realistische trekjes in te bespeuren, wat overdreven wellicht maar de odyssee van Fabrizi en Benetti ( die jullie ook kennen uit Teresa Venerdi...) in het begin van de film doet reeds wazig denken aan vader en zoon in LDB. Het is in ieder geval geen telefoni bianchi drama hier, dat lijkt me duidelijk. Zij het wel deels drama, hoewel de komedie meestentijds de overhand heeft. Niet meer op het slot trouwens, dat ons in deze film in 42 tracteert op wat oorlogspropagana light.
Neo realisme ook in dier voege buitendien dat de protagonisten eenvoudige werkmensen zijn met afgetekende achtergrond : Fabrzi de couponkipper in een trolleybus in- uiteraard- Rome (waarvan we trouwens ook authentieke straatbeelden zien, het was er toen erg rustig ! ) , Checchi ( die jullie ook kennen uit la maschera del demonio ...) als de chauffeur / collega van Fabrizi en Benetti als de damsell in distress die wordt gerold in de bus, vervolgens wordt ontslagen en met hulp van Fabrizi op zoek gaat naar onderdak en werk in de grootstad, een odyssee waar ik het net al over had. Wie die camionist uit de synopsis is ? You tell me.
Het is verder duidelijk een film van zijn tijd, zowel in het komische aspect als in het naar melodrama/ soap neigende slot met reeds gememoreerde propaganda element. Maar de ervaren Bonnard houdt het tempo erin en de protagonisten zijn natuurlijk goed op dreef zodat het allemaal ondanks de stoffigheid goed is uit te zitten. Maar wie zich niet interesseert voor ouwe Italiaanse volkscinema hoeft hier verder niet aan te beginnen.

De DVD bevat geen anderstalige onderschriften, kan uiteraard worden gedownload met fansubs.