Afrodite, Dea dell'Amore (1958)

Alternatieve titels: Aphrodite, Goddess of Love | Slave Women of Corinth

Italië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Mario Bonnard
met Isabelle Corey, Antonio De Teffè en Irène Tunc

In het jaar 67 v.Chr. tracht Antigono, als heerser van Korinthe, de hoogeplaatsten te imponeren door allerlei maatregelen, waaronder belastingen te heffen van het volk. Tevens wil hij een beeld laten maken ter ere van de godin Afrodite en hij roept de hulp in van beeldhouwer Demetrio om dat te realiseren. Demetrio kiest de verleidelijke slavin Diana als model, die al snel het hart van Antigono verovert.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een peplum met Corey en Tunc , geschreven door Sergio Leone die zelf assistent-regie was ?
Wederom dus een quo vadis rip-off, waarbij u zult tegenwerpen dat deze film blijkbaar voor de Vleeswording speelt ? Nou, niet dus: hij speelt als gebruikelijk ten tijde van Nero, dus 67 NA gristus.
De gebruikelijke kolder waarin archont Garrani-Antigonos , een protégé van Nero, een schrikbewind voert in Corinthe, waar uiteraard de door Saul van T. gestichte gristengemeente het voornaamste slachtoffer van is. Onder deze gristenen bevindt zich de normaliter wonderschone Corey, die hier echter vanwege haar hoedanigheid is veranderd in een trutje en dan ook terecht in slavernij geraakt, waar ze vriendjes wordt met de ook al geketende Tunc, een bitchy brunette.
Zij worden tewerkgesteld aan het hof van Antigonos, die van Nero de briljante kunstenaar Demetrios- De Teffe heeft meegekregen, die zoals u begrijpt een beeldhouwwerk zal vervaardigen van Afrodite. Dan ontstaat bij hem het gebruikelijke conflict tussen profane en hemelse liefde, geest en vlees, gristin Corey en heiden Tunc, Blond en Brunet...waarbij niemand minder dan God klaar staat om hem te helpen, zoals dat toen blijkbaar nog Zijn gewoonte was.
Behalve de reeds genoemden ontmoeten wij hier ook John Kitzmiller, ooit een trotse Afrikaanse krijger die nu echter is gedegradeerd tot oom Tom die niets liever wil dan iedere blanke die hij tegenkomt zo kruiperig mogelijk te dienen.
En Leone? Ik herkende hem hierin niet.