Isabella, Duchessa dei Diavoli (1969)

Alternatieve titels: Isabella, Duchess of the Devils | Ms. Stiletto | Isabella - Mit Blanker Brust und Spitzem Degen

Italië / West-Duitsland
Avontuur

geregisseerd door Bruno Corbucci
met Brigitte Skay, Fred Williams en Mimmo Palmara

Baron Eric von Nutter, afkomstig uit de Elzas, vermoordt een Franse hertog met zijn familie en verovert hun landgoed én de adellijke titel. Isabella, het kleine dochtertje van de hertog, ontsnapt aan de slachtpartij en wordt opgenomen door zigeuners. Twintig jaar later keert zij terug naar haar geboorteplaats om wraak te nemen op de moordenaar van haar familie.

Da's handig duelleren met zo'n decollete .

Zozo, daar past mijn kromzwaard wel tussen .
Trouwens: nog geen stemmen voor deze briljante fumetto klassieker? Of tenminste, ik las ook pas achteraf dat dit een comic verfilming is, of hou je me voor een nerd. Ik dacht eerder aan een sixties sexploitation variant op swashbucklers of een losgeslagen Angelique. Het is werkelijk verbluffend hoe inventief Corbucci steeds weer is in de manieren die hij vindt om de heldin en bijheldinnetjes om de paar minuten hun tieten te laten ontbloten of helemaal naakt te laten gaan, en hierin herkennen wij een groot regisseur.
Zoals we die ook herkennen in het oog voor details: dat verweesde hondje in het begin dat later terugkomt, de zigeunerin die poedelnaakt maar toch bedekt is door een laag meel, de heldin die bijna klaarkomt als ze op de massagetafel hoort over het grote apparaat van degene die ze wil vermoorden, de heldin die een heerlijke whipping krijgt in een sm/kelder c.q. kerker of een losbandige barones die een zwarte slaaf oraal bevredigt.
Helaas is het acteerwerk van Skaye miserabel, en die zwaardgevechten zijn allemaal volslagen ridicuul.
Er was zoals we uit het slot mogen afleiden een vervolg gepland, kwam er helaas nooit van.