Artek: Het Ideale Vakantiekamp (2002)

Alternatieve titel: Artek, the Ideal Summer Camp

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Walter Stokman

Op de Krim in de Oekraïne probeert een internationaal kindervakantiekamp zich staande te houden in een nieuw tijdperk. Dit internationale kinderkamp is niet zomaar een jeugdkamp. Artek was een zeer exclusief vakantiekamp voor jongeren uit de voormalige Sovjet Unie. Miljoenen jonge pioniers (de Sovjet equivalent van scouting) getooid met rode halsdoek en vol van socialistische idealen beschouwden Artek als het beloofde land. De uitverkorenen die naar Artek mochten behoorden tot de elite van de Russische arbeidersstaat, het was de hoogste beloning voor jongeren die getalenteerd waren.