Obras Maestras del Terror (1960)

Alternatieve titels: Masterworks of Terror | Master of Horror | Short Stories of Terror

1 stem

Argentinië
Horror / Mystery

geregisseerd door Enrique Carreras
met Narciso Ibáñez Menta, Narciso Ibáñez Serrador en Inés Moreno

In deze horror-anthologie leest een meisje alleen in een huis tijdens een onweer het boek van Edgar Allan Poe. Het eerste verhaal, "Het Geval van Mr. Valdemar," gaat over iemand die een op sterven liggende man hypnotiseert. "Het Vat van Amontillado" vertelt over de ongewone ervaringen van een wijnverkoper, die ervoor zal boeten dat hij zijn gastheer bedriegt met met zijn vrouw. In het laatste deel, "Het Hart als Verklikker", vermoordt een jongeman een gierige oude handelaar, maar wordt hij zelf het slachtoffer van zijn angsten en schuldgevoelens.

Argentijne gothic horror, ik zie het ook niet iedere dag. Duidelijk geinspireerd door de angelsaxische Poe bewerkingen, maar de verhalen zijn hier plotgetrouwer verfilmd, zij het met de nodige aanpassingen in de setting. De raamvertelling met die- best lekkere- bonne die Poe ontdekt heeft trouwens een grap als clou die te flauw is voor woorden.
Het eerste over the facts in the case of mr. Valdemar is de minste, en maakt van hypnotiseur Ibanez meer de protagonist dan de zgn. objectieve verteller bij Poe.
The cask of Amontillado is verplaatst van het Carnaval in Venetië naar een oogstfeest in de Bourgogne, waarschijnlijk omdat er geen geld was om de kanalenstad na te bouwen laat staan er te filmen. Dat valt te billijken, maar een zichzelf respecterende Bourgondische wijnboer die trots is op een vat Amontillado als pronkstuk is natuurlijk te absurd voor woorden. Wel nog een aardige verrassing toegevoegd tegen het slot.
The tell-tale heart is de beste van de 3, die lang meer weg heeft van een Dickens verfilming dan van Poe, en met een echt eng uitziend gierenoog van Ibanez. Goed uitgewerkt.
Niet meer dan een curiosum, maar zeker aan te bevelen voor gothic horror verslaafden en Poe aficionados.
Goede score ook.
NB: De film eindigt met de mededeling dat de 3 verhalen willekeurig zijn uitgekozen omdat alle Poe verhalen obras maestras zouden zijn, maar dat is onzin, zoals u weet. Dit zijn echt 3 van de beteren.