Belphégor (1965)

Alternatieve titel: Belphégor ou Le Fantôme du Louvre

Frankrijk
Thriller
180 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Claude Barma
met Juliette Gréco, René Dary en François Chaumette

Parijs, 1965. Een mysterieuze gemaskerde gestalte spookt ’s nachts in het Louvre rond. Wanneer een museumbewaker vermoord wordt aangetroffen gaat politiecommissaris Ménardier het onderzoek leiden. Gefascineerd door de gruwelijke verhalen over het fantoom in het Louvre, dat inmiddels ‘Belphégor’ wordt genoemd, gaat de jonge journalist André Bellegarde ook op onderzoek uit. Hij laat zich zelfs 's nachts in het museum opsluiten. André wordt bijgestaan door Colette Ménardier, de jonge en kittige dochter van de commissaris. Verdacht is het gedrag van de oude Lady Hodwin, de alchemist Boris Williams en de aantrekkelijke, maar onbereikbare Laurence Borell en haar doodgewaande tweelingzuster Stephanie. Complex wordt het voor André, wanneer Colette Ménardier en Laurence Borell verliefd op hem blijken te zijn.

avatar van Dogie_Hogan
Eén van de spannendste tv-miniseries ooit.

In Frankrijk en Duitsland op DVD verkrijgbaar.

avatar van Dogie_Hogan
Deze mini-serie was in de jaren 60 op tv al superspannend, in 2010 op DVD is ie dat zeker ook nog. Een thrillerserie met zeer veel suspense, een uitstekend verhaal en prima acteerwerk, zowel van hoofdrol- als bijrolacteurs. De zwart-wit cinematografie is ook geweldig en de mysterieuze sfeerbeleving zou zeker aan kracht ingeboet hebben wanneer 'Belphégor' in kleur was gemaakt.
En met 2 bloedmooie actrices: Juliette Gréco (38) en Christine Delaroche (21) , die eigenlijk een maatje te groot zijn voor hun love-interest Yves Rénier, de enige ietwat matige acteur in de cast.

Het script heeft van sommige acteurs zoveel gevraagd, dat Juliette Gréco na de opnames een zelfmoordpoging heeft gedaan en Christine Delaroche een tijdje een zangcarrière is begonnen.
Naast Australië en Engeland begint nu ook Duitsland met een agressieve filmkeurigslogo op de DVD-cover. In felgroen staat er een groot blok van deze filmkeuring; waarom niet op de achterzijde. Verziekt de cover-art; zeker bij covers in zwart/wit.

Deze 13delige Belphégor is de beste miniserie die ik ooit gezien heb. Spannend is het van de eerste tot laatste minuut en prestaties van de actrices en acteurs zijn nogmaals van een zeer hoog niveau. Ondanks dat het tempo vrij hoog is, is er ruim voldoende tijd voor karakterstudies.
Er is veel op lokatie gefilmd, zowel binnen- als buitenopnames en de mooie 1965 (straat-) beelden van Parijs zijn prachtig.
Voor mij nog opvallend de grote antennes op de politieauto's, die doen vermoeden werkend te zijn op de lage VHF-frequenties, zo rond de 40MHz.
Belphégor: aanrader en een must voor Film-Noir fans lijkt mij.
Een IMDb *9/10.

PS
Enig minpunt is de DVD transfer. Zowel in Frankrijk als in Duitsland is van Belphégor een boxset met 3 discs en exrtra's op de markt, maar de transferkwaliteit laat zeer te wensen over; deze serial verdient een gerestaureerde DVD of Blu-ray release!
Ik heb de Duitse release gekeken in origineel Frans en met Duitse subs. Prijs momenteel bij Amazon.de € 4,97 voor de boxset.

avatar van Mac Hammer Fan
Jammer dat er alleen Duitse subtitles zijn. En jammer van de DVD-kwaliteit. Anders was ik zeker geïnteresseerd.

Dogie_Hogan schreef:
Eén van de spannendste tv-miniseries ooit.

In Frankrijk en Duitsland op DVD verkrijgbaar.

Volstrekt mee eens. Maar waar kan ik deze DVD met ondertiteling vinden? Ik heb deze ooit in Duitsland gekocht maar helaas zonder ondertiteling. Graag hoor ik tips
Poesvoske01, Pieter