Fogbound (2002)

Nederland / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Ate de Jong
met Luke Perry, Orla Brady en Ben Daniels

Drie mensen, een getrouwd stel en hun beste vriend, rijden door een prachtig berglandschap. Langzaam kruipt er een dichte mist tegen de berg op, die alles en iedereen in zich opslokt. Doorrijden zou zelfmoord betekenen. Het drietal stopt en wacht. Terwijl de avond en de mist donkerder worden, en de isolatie van de drie vrienden intenser, groeit de seksuele spanning en wordt de situatie gewelddadig. Eén van de drie zal de volgende ochtend niet halen.

kappeuter (moderator)
"The obvious reference point here is Roman Polanski's "Knife in the Water," with the added element of the trio being best friends of roughly the same age instead of a mismatched couple and a random stranger. As was Polanski, de Jong is in complete command of material that emerges as utterly original, the obvious result of decade-long labor on the script and collaboration since 1999 of poet-actor-screenwriter Michael Lally."

"Tech credits are tops, most notably from debuting d.p. Erwin Roodhart for the utterly believable fogbank and the striking production design of Peter Greenaway regular Ben van Os. Various digital and rear-screen tricks are used to enhance the dreamlike nature of the flashback and fantasy sequences, and nearly all of them serve to enhance the story without drawing undue attention to themselves."

Bron: Variety.com

FisherKing
Ate de Jong was gisteren bij Kunststof op Radio 1: Lijkt toch een film om naar uit te kijken. Na het filmen heeft ie ook een boek geschreven , met dezelfde titel.

Benieuwd of hij ook maar één goede kritiek krijgt in Nederland.

kappeuter (moderator)
Ja hoor. Algemeen Dagblad gaf vandaag 3 uit 5 sterren.

Kijk eens aan. Volkskrant, NRC, Parool en zelfs Telegraaf waren vernietigend.

avatar van narva77
Omdat die kranten waarschijnlijk gewoon meelopen met de 'publieke opinie'. Het schijnt een sport te zijn om alles van eigen bodem af te kraken...

Valt wel mee. Vorig jaar kregen ondermeer Nynke, De Grot, Met Grote Blijdschap, Iles Flottantes, Magonia, AmnesiA en Minoes overwegend goede kritieken.
Het kan natuurlijk ook gewoon geen goede film zijn.

avatar van narva77
Oke maar ik bedoelde met name die Nederlandse producties waarin Engelse of Amerikaanse acteurs meespelen...

Discovery of Heaven haalde hier (in tegenstelling tot in het buitenland) toch aardige kritieken?
En welke nederlandse film met Engelstalige acteurs had van jou milder beoordeeld moeten worden?

avatar van narva77
Soul Assassin had best wat positiever bekritiseerd mogen worden bv.

Da's in ieder geval een originele mening....

Volkskrant, NRC, Parool en zelfs Telegraaf waren vernietigend.

Revu liet er ook weinig van heel. Iemand al gaan kijken?

avatar van Macmanus
is hier nog niemand heen geweest

gremlin gizmo
is dit een sex film

kappeuter (moderator)
Nee, het vervolg op Gorillas in the Mist.

gremlin gizmo
effe serieus

kappeuter (moderator)
Thriller, staat er toch boven ?! Sexuele spanning is niet hetzelfde als 'neuken doe je zo'.

Wat een rare film ! Variety heeft gelijk waar het alle technische kanten betreft : mooi camerawerk, mooie nepmist, mooi uitgevoerde droomscènes. Allemaal okay.
Maar waar ik hoopte op een sterke simpele thriller tussen drie mensen [zoals natuurlijk Mes in het Water, maar ook andere films als die met Kidman... hoe heet-ie alweer...] kwam ik volstrekt bedrogen uit.

Realisme werd onderbroken door vreemde dromen, sommige spelend in 1789 ongeveer, waarin zaken aan de orde kwamen ['nature' versus 'nurture' en dergelijke] die alleen na heel veel denkwerk te maken bleken te hebben met de basissituatie. Andere film ? Nee. Interessante droom.

Wat er gebeurt tussen de drie daar op die bergtop is zelden spannend en psychologisch vaak heel zwak. En het schiet niet op. Er wordt weinig of geen spanning opgebouwd. Veel gepraat over sex en jaloezie, en over het krijgen van kinderen... af en toe een obligate knokpartij tussen de mannen...
Het is me echt een raadsel wat Ate de Jong voor ogen stond. Kunst ? Hoogstpersoonlijke zaken die hij altijd al es aan een film had willen toevertrouwen ? Of een film voor een redelijk groot publiek ?
Op dat laatste punt faalt de film al na vier minuten.

Gek genoeg wekt de film een zekere sympathie. Het lijkt of het hele project met liefde in elkaar geknutseld is. Maar een lolletje om te kijken is het niet [zeker niet als je niet van (de stem van) Luke Perry houdt].
Raar ! Vreemd !

hugohei schreef:

"Dead Calm" uit '89.

avatar van mdj
mdj
Het is inderdaad niet geheel duidelijk wat Ate de Jong overal mee zeggen wil, maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet en dan zou de titel en de mist in de film zelf niet meer van toepassing zijn. Volgens mij heeft De Jong in de droom van Leo (die zich afspeelt in het 18e eeuwse Frankrijk met een opvoedingsexperiment met twee kinderen) enkele ideeën van Jean Jacques Rousseau verwerkt. Die wilde als ik het wel heb ook aantonen dat je met opvoeding van een mens kunt maken wat hij wil hoewel hij de vrije wil niet geheel ontkende (in de film zegt het personage ook iets dergelijks, er is wel een eigen wil maar die kun je onderdrukken). Even kort wordt hier het nurture/naturedebat aangestipt, in hoeverre is een mens een product van zijn opvoeding of ligt alles in zijn genen besloten? Het experiment mislukt, goede opvoeding brengt niet per definitie een goed mens voort en dus wil deze Leo geen kinderen op de wereld zetten omdat hij bang is voor een mislukking, bang een mens toe te voegen dat slecht is en waar hij spijt van zal krijgen. Lijkt mij een heel goed argument, maar zijn vrouw denkt hij er niet mee te kunnen overtuigen en hij vertelt haar niet dat hij geen kinderen wil maar brengt haar op een andere, brute wijze aan het verstand dat ze hier niet aan moet beginnen.

Vriend Bob staat heel wat losser in het leven, hij lijkt niet erg filosofisch onderlegd en vooral zijn instincten te volgen en in elk geval met elke vrouw naar bed te willen die lijkt op de vrouw van zijn vriend. Daar doet een vrouw hem al snel aan denken, zelfs een erg dikke kortharige wat wel een aparte scene oplevert. Voor die tijd heeft er nog wel een aardige conversatie plaats gevonden zonder dat de scene alleen maar komisch is omdat de vrouw zo dik is. Ze komt wel sympathiek naar voren, opvallend. Al is het wel heel erg dat alles zo roze en truttig is in haar slaapkamer en er operaklanken klinken.

Vind de titels tussendoor wat pretentieus (Hij, Zij, Ik, Angst, Hoop) en daarmee de film ook pretentieuzer dan ie waarmaakt, maar toch ergens wel intrigerend. Volgens De Jong zelf gaat de film over machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen, maar ik vind een interpretatie die meer de nadruk legt op een iets meer filosofisch probleem mooier. Al spelen machtsverhoudingen daar zeker in mee. Had trouwens Jeroen Krabbé niet eens herkend als psychiater.

MaTtIeBoY
Niet echt een originele film. Het aardige acteerwerk red de film. 2,5 ster

Wat is het geluid slecht bij deze film. Hadden ze geen betere geluidmixer?

avatar van Quentin
hugohei schreef:
Dat gevoel had ik ook, maar de pretentieuze opzet van de film komt nergens fatsoenlijk uit de verf.

avatar van valerio2003
wat een ontzettende saaaaie film

Een interessante, boeiende en sympathieke film met mooie tussensequenties en filosofische onderwerpen. De film vult niet alles zelf in en is daardoor voor de doorsnee kijker op sommige momenten wellicht vrij vraag, maar als je als kijker wél de moeite wilt nemen om zelf na te denken en de ruimte die je wordt gegund in te vullen, kan het allemaal erg herkenbaar, verleidelijk en boeiend zijn. De mooie fotografie, een paar sterke scènes en de boeiende (filosofische, poëtische) onderwerpen die de film aansnijdt maken de film absoluut het kijken waard.

robertus65
Ongeloofelijk saaie film voor een thriller, je valt er bijna van in slaap i.p.v op je puntje van je stoel te zitten. De tussenshots sloegen nergens op. Voor mij een flop.

avatar van Martxela
oersaaie en vervelende film wat mij betreft. Geluid was erg raar en die tussenscenes hadden niets met het verhaal te maken.

Had er heel wat van voorgesteld maar heb de film niet uitgekeken.

Enorme teleurstelling

avatar van timburton
kappeuter schreef:

Hahaha! Die gesprekken hier!