Don (1978)

India
Actie / Misdaad

geregisseerd door Chandra Barot
met Amitabh Bachchan, Zeenat Aman en Pran

Wanneer de grote Indiase maffiabaas Don verdwijnt, bedenkt de politie een plan om dubbelganger Vijay te laten infiltreren in de bende. Op de hielen gezeten door de op wraak beluste vechtmachine Roma, wiens broer is vermoord door de echte Don, probeert Vijay de bende op een slimme manier te ontmaskeren. Maar als de agenten vermoord worden die als enigen weten dat Vijay een dubbelganger is, kan hij niet meer terug.

shahad
Echt een TOP-film, maar ik vond de nieuwe beter. Het komt ook omdat mensen zeggen dat je eerst de oude moet zien. Van beiden DON-films is de eerste helft helemaal hetzelfde, maar de tweede helft van de film is echt om te zien. Echt heel goed.

4/5

saj
Een klassieker. Alles is perfect van deze film. De nieuwe remake tipt hem nergens aan. Hoe een grote verschil tussen dailoge leveren van amitabh en srk zit. Amitabh was in zijn jongere jaren een top acteur. En dat bewijst ie in deze film ook.
5 sterren

avatar van arshad
lijkt op face/off

avatar van Social-Mask
arshad schreef:
lijkt op face/off

Dat was de remake mijn beste..die trouwens stukken minder dan deze is. Deze film had dat Indaanse James Bond gevoel. Die entry van Don met die strik . Geweldig! Stoere film. Legendarische liedjes en one liners. Grappig ook. Verhaal zit erg goed in elkaar..wat kan ik er nog meer van zeggen... Gewoon een stoere film, maar eentje die echt heel erg goed is.

4,5*, wel typische jaren 70 einde..alle goeierikken bij elkaar en lopen blij weg.. THE END!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De weinige films uit India die ik tot nu toe zag zijn niet echt representatief voor de filmcultuur daar. De typisch Indiase films die we in het westen Bollywoodfilms noemen, daarmee is dit eigenlijk mijn eerste kennismaking.

Don heeft niet zoveel te maken met The Godfather als je op basis van de titel zou verwachten. Het verhaal gaat wel over een georganiseerde misdaadbende met een soort van baas die Don heet, maar daar houdt de vergelijking zo ongeveer op. Don is meer een beetje stripachtig of zelfs zoals hierboven terecht staat een beetje als James Bond (maar dan zonder spionage). Niemand is wie het lijkt Vijay is niet echt Don, de interpolagent blijkt een grote boef, het meisje in de bende is een good girl en wil wraak voor de dood van broerlief en zo is persoonsverwarring de grootste drijfveer van het plot. Een plot dat van de onlogica aan elkaar hangt. En een film waarin in elke scene het plot vooruit wordt geholpen. Ondanks de lengte staat het verhaal nooit stil (behalve in de liedjes, een stuk of vijf waren het er).

De film is vaak knullig, vooral in het begin. Een snelle achtervolgingsscene wordt alleen snel doordat de scene versneld wordt afgespeeld. Veel doorzichtige trucs worden verborgen door heel snel te monteren. Voor je ze doorziet ben je al twee scenes verder. In veel scenes maffe geluidseffecten. Acteurs spelen groot en karikaturaal. Soms is de film daardoor onbedoeld grappig, maar soms ook gewoon bedoeld. Don is namelijk heel luchtig, pretentieloos vermaak. Beetje spanning, paar liedjes, beetje actie en een beetje romantiek. Twee lieve kindjes ebij voor een snufje sentiment.

Don is helemaal niet mijn ding, maar makkelijk te kijken ondanks de lengte en een aardige eerste kennismaking met Bollywood,. En de Indiase filmindustrie is de grootste ter wereld (wat betreft aantal films per jaar). Het heeft dus eigenlijk nog lang geduurd voor ik er iets van zag. De film maakt me ook wel benieuwd naar de recente remake. Om een beeld te krijgen wat er in de afgelopen 30 jaar veranderd is in de Indiase filmindustrie.