• 8.222.767 stemmen

Der Zauberberg (1982)

Drama | 153 minuten / 329 minuten (Duitse reeks in 3 delen)

Genre: Drama

Speelduur: 153 minuten / 329 minuten (Duitse reeks in 3 delen)

Oorsprong: Oostenrijk / West-Duitsland / Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Hans W. Geissendörfer

Met onder meer: Christoph Eichhorn, Rod Steiger en Charles Aznavour

IMDb beoordeling: 6,5 (448)

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Der Zauberberg

De jongeman Hans Castorp, komt voor drie weken op bezoek bij zijn neef in het sanatorium in Davos maar blijft er, betoverd door de verleidelijke, zieke Clawdia Chauchat, zeven jaar. In de hermetische wereld van de Toverberg maakt Castorp een leerproces door, zijn inwijding in het leven. De democratische humanist Ludovico Settembrini is daarbij zijn mentor, terwijl de sinistere nihilist Leo Naphta als diens tegenspeler optreedt in de strijd om Castorps ziel.

avatar van Raspoetin

Raspoetin

Iemand die er commentaar op kan of wil geven?

avatar van citizen

citizen

Ja, dat zou ik ook willen weten. Het lijkt me een onmogelijke opgave zo'n magistraal boek te verfilmen.

avatar van Raspoetin

Raspoetin

Na het lezen van het boek De Toverberg, zojuist de kortere bioscoopversie van de film gezien. Helemaal geen verkeerde boekverfilming, sfeervol gedaan met bijzonder mooie beelden van het Alpenlandschap, overtuigende acteurs en een spannende soundtrack van Jürgen Knieper (die ook de muziek maakte voor Der Himmel über Berlin). Ik lees dan ook dat de maker een behoorlijk budget had voor de verfilming van deze romanklassieker van Thomas Mann.

En ik zag dat de Italiaanse acteur Flavio Bucci die de rol van Settembrini vertolkte onlangs in februari dit jaar spijtig het leven heeft gelaten.

avatar van Fransman

Fransman

Knppe prestatie deze adaptatie door Hans Geissendörfer van Thomas Manns loodzware roman, in feite een metafoor van een zieke wereld die gedoemd is ten onder te gaan. Het verhaal eindigt dan ook aan het begin van de Eerste Wereldoorlog als het sanatorium gesloten wordt. En de wereld ook letterlijk ten onder gaat.

Maar het is geen gemakkelijke kost en een lange zit. Al zitten er ook genoeg luchtige momenten in. Dat carnavalsfeest is een lust om naar te kijken. Letterlijk een soort dans op de vulkaan. Wat ook mooi in beeld is gebracht, de koortsige opgewondenheid over onbenulligheden van mensen die intuïtief weten niet lang meer te leven te hebben. De 'ster' van het verhaal is natuurlijk de prachtige Marie-France Pisier, inmiddels helaas overleden, die ik daarna nooit meer zo'n overtuigende rol heb zien spelen. Tel daar bij op de prachtige natuur van de Zwitserse Alpen, een lust voor het oog.

Maar echt naar de keel grijpt deze film je niet. Je blijft als kijker te veel een buitenstaander die naar een gezelschap met z'n eigen regels en gewoonten zit te kijken en af en toe op z'n horloge kijkt bij de ingewikkelde betogen van Ludovico Settembrini en de sinistere Naphta (Charles Aznavour) en zich afvraagt wanneer hij naar huis mag. De wereld van Thomas Mann en de manier waarop deze in beeld gebracht is, het ligt te ver achter ons, vrees ik.