Schachnovelle (1960)

Alternatieve titels: Three Moves to Freedom | Brainwashed

West-Duitsland

geregisseerd door Gerd Oswald
met Curd Jürgens, Hansjörg Felmy en Claire Bloom

Een oceaanstomer is op weg naar Zuid-Amerika. De rijke passagiers aan boord proberen zich te vermaken. Dan blijkt een wereldberoemde schaakspeler aan boord te zijn. Wat is leuker dan een partij schaak tegen hem te spelen? Al snel staan de passagiers op verlies, maar dan grijpt een geheimzinnige medepassagier in.

Naar de roman van Stefan Zweig. Overtuigend geacteerde film, die zeker na het boek gelezen te hebben het zien waard was.

avatar van The One Ring
Het boek heb ik eens voor Duits gelezen. Best goed, maar kwam op mij niet over als een verhaal waar je nou fijn een film over kunt maken.