Sluzhili Dva Tovarishcha (1968)

Alternatieve titels: Two Comrades Were Serving | Служили Два Товарища

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Yevgeni Karelov
met Oleg Yankovsky, Rolan Bykov en Anatoli Papanov

De laatste dagen van de Russische burgeroorlog: wanneer het Rode Leger het laatste bolwerk van de Witte Garde belegert, sturen ze als infiltrant een voormalig fotograaf. Hij krijgt als opdracht om samen met een verkenningsgroep de vijanden vanuit de lucht te filmen. De fotograaf en zijn beste vriend worden achterna gezeten en vluchten weg, dwars door het land zwervend. Ondertussen rouwt een officier van de Witte Garde om het verlies van Rusland, omdat hij al zijn leven sinds zijn geboorte van Rusland heeft gehouden. Hij kan het niet aanzien dat het land voor zijn ogen afgebroken en vernietigd wordt.