Eigenheimers (2006)

Nederland

geregisseerd door Pollo de Pimentel
met Frank Lammers, Daniel Römer en Marcel Musters

Aardappelboer Jaap (Frank Lammers) runt zijn boerenbedrijf alleen, tot zijn eigen tevredenheid. Zijn rustig voortkabbelende bestaan wordt verstoord als zijn zus en haar man worden vermoord - een afrekening in het Amsterdamse criminele circuit. Jaap blijkt de enig overgebleven familie van neef Xander (Daniel Römer) en krijgt het verzoek hem 'voorlopig' onder zijn hoede te nemen. Er volgt een onvermijdelijke botsing van karakters en culturen, maar toch groeit er een voorzichtige verstandhouding. Ondertussen wordt Xander gezocht door de crimineel van wie Xanders vader boekhouder was. De jongen blijkt essentiële gegevens te hebben.

Zeer matig scenario met vervelende karakters, nogal wat ongeloofwaardigheden en een gekunsteld verhaal. Het is allemaal erg stereotype en de dialogen vaak beneden elk niveau. Denk dat met name hierdoor de acteerprestaties niet al te denderend zijn. Kreeg op het einde nog net niet het gevoel dat ik naar een parodie zat te kijken.

avatar van martlybra
Ik vond Frank Lammers erg goed acteren, Daniël Römer vond ik wel wat minder (zoals Gotti zei, de zinnen werden gewoon onnatuurlijk opgedreunt) De rol van Frank Lammers als Jaap was mischien iets te clíche, maar ik vond het leuk dat hij voor de buitenwereld gewoon een boer was en voor de mensen in het dorp de populaire muzikant.

(aardappelen stinken niet) 3½ *

sju
Alsnog kunnen zien op uitzendinggemist.nl. Ik vind het toch wel een mooie kleine film in de Nederlandse cinema. Aantrekkelijke openingsscène. Daniël Römer was inderdaad, in het begin vooral, niet sterk in zijn uitspraak, maar weet uiteindelijk wel te overtuigen. Met de rest van de rolverdeling zat het ook wel snor, vooral Frank Lammers deed het goed en Hans Kesting is een prima "bad guy". De film is mooi vormgegeven, vooral de flashbacks die door een filter zijn gehaald zien er professioneel uit (die van in de auto treuzelt nogal wat lang naar mijn idee). Het einde deed alleen een beetje Hollywood-achtig aan. Dat hoeft in wezen niet slecht te zijn, maar dat paste in dit geval niet...
Nog even over het platteland: ik woon hier zelf op het platteland (geen bedrijf, voor de duidelijkheid) en ik kan je vertellen dat je niet je bammetje gaat eten op het veld, naast je trekker (en dus niet een "tractor", dat klinkt nogal onnozel ), waarmee je net dat veld hebt zitten volspuiten met gif. Niet erg gezond!
Verder heb ik Emmeloord niet echt kunnen herkennen (op de lijkende toren na). Hoewel het niet veel aan is, wordt het toch iets te kort gedaan als boerengehucht. Ik ben dan wel benieuwd waar ze de film hebben opgenomen. Beetje jammer dat dat ‘’peteetoball’ een verzinsel is, het geeft namelijk een redelijk beeld van de gemoedstoestand van de feesten hier (met misschien wat meer jeugd) .
Toch positief 3,5*

hij is opgenomen in de wieringermeer

sju
Okee bedankt. Toch wel een andere plek dan de noord-oost polder, maar het poldergebied heeft wel overeenkomsten...

sju schreef:

Die naam Peteetoball is een beetje een geintje geloof ik. Potato Bowl (in de film: poteeto bowl) ook echt. Het is een Amerikaanse wedstrijd tussen twee college Football teams die 1x per jaar plaatsvindt.

sju
Begreep wel dat het een geintje is, maar het leek mij de bedoeling dat het iets oerhollands moest zijn...

Viel net in de laatste drie kwartier op BVN. Ondanks de eerder genoemde kritiek (vooral de matige Romer en de how-more-stereotyp-can-you-get Lammers) was de 2* toch net iets te weinig.

Vanaf 20 september ook te koop op DVD.

Ik ben blij dat ik deze topper nu aan mijn collectie heb kunnen toevoegen. De dvd is ook een mooie uitgave! Film blijft super, zoals ik eerder al schreef!

Moest af en toe flink denken aan 'Het is een schone dag geweest' van Jos de Putter uit 1993! Die draait morgen overigens nog op het filmfestival in Utrecht, theater 't Hoogt, 14.00u. Daarom dat ik dit nu ook post.

avatar van jumpstylemovie
vond het een nogal saaie film
2.0 is wel genoeg

robertus65
Ik vind het een uitstekende film waar ik weer genoten heb van Frank Lammers die heel overtuigend een eo boer speelt. Ook de conflicten met de jongen kwamen komisch over. Alleen die Hans Kesting als crimineel vond ik zwak en ongeloofwaardig.

avatar van flyer
Ik heb van Frank Lammers echt genoten. Wat kan die man goed acteren. Het verhaal ach dat is niet bijzonder. Vanwege Frank 3 sterren

Zeer onderhoudende Nederlandse film met een goede Lammers.

avatar van Earth
Ik vond het een erge meevaller. Ik vond Frank Lammers was op dreef, alhoewel, soms net iets te veel over de top. De sfeer in de film was ook goed.

avatar van sinterklaas
Best wel een redelijk Nederlands telefilmpje. Je komt Frank Lammers ook zowat overal tegen in de Nederlandse filmindustrie. Het verhaal is wel mooi maar toch is de film wel een beetje langdradig en goedkoop uitgewerkt. Die Daniel Romer was af en toe ook een flinke pain in the ass. Wat ik dan weer wel grappig vond van hem was die scene in de kerk. Die maffiabaas deed het trouwens ook niet echt al te best, kwam een beetje houterig over. Maar voor de rest is Eigenheimers best wel een leuke film om eens te kijken.

avatar van sinterklaas
Toch 1,5. Mislukt filmpje eigenlijk en die maffiabaas was juist waardeloos.

avatar van Jonesy
pff je moet beter leren kijken joh. Sinterklaas

Verspilde moeite: 2.00 (2.00)
Simpele prent die opvallend klein is gehouden, ondanks de aanwezigheid van Frank Lammers, die toch als een icoon mag worden gezien onder de nederlandse acteursgarde. Zijn presteren in Eigenheimers is desondanks niet al te geweldig, en lijken de talenten van de acteursfamilie Römer ook op zijn einde te lopen. Het script is eenvoudig doch weinig hoogstaand. Er zit weinig achter, de personages worden tamelijk geforceerd neergezet en beschikt Eigenheimers over een fout slotakkoord zoals dat alleen in Nederland kan. Regisseur Pollo de Pimentel kon het opnieuw niet waarmaken en moet Eigenheimers het ook al niet van de goedkope cinematografie hebben. Een teleproductie waarbij de hand stevig om de knip heeft gezeten en dat is jammer, want het resultaat is een alleszins bekrompen film.

avatar van popcorn en cola
Drie sterren voor Frank Lammers. Film is verder niks bijzonders, beroerd einde.

avatar van Renatessalon
Wat slecht gespeeld door sommigen, heb 45min gekeken.

avatar van BlueJudaskiss
Begon saai, werd toen wat boeiender maar zakte uiteindelijk weer af. De beste stuurlui staan aan wal natuurlijk, maar ik vond het misdaadverhaal rond het personage van Hans Kesting steeds kinderachtiger worden tot inderdaad de belachelijke finale - Marcel Musters saves the day! Een paar mooie momenten tussen Frank Lammers en Daniel Römer. Marit van Bohemen was een verrassing.

avatar van hkoster
heb maar een half uur gekeken. Wat weer een vervelende film.