La Cambiale (1959)

Italië

geregisseerd door Camillo Mastrocinque
met Totò, Peppino De Filippo en Vittorio Gassman

De neven Posalaquaglia zijn twee kleine oplichters, die op allerlei manieren aan geld proberen te komen. Zij ontvreemden een biljet van 100.000 lire van de rijke bankier Bruscatelli en belanden kort daarna in de gevangenis. Het biljet begint vanaf dat ogenblik een eigen leven te laten en gaat van een huiseigenaar naar een hondenrace, en van een winkelmeisje naar een manager van een bekende bokser.

Ze bestaan nog steeds : wisselbrieven. Nu wat buitenissig en hors d'usance als betaalmiddel, toen waarschijnlijk ook . Het moge duidelijk zijn dat de wisselbrief van 100000 lire in deze verder pretentieloze film een symbool is voor op hol geslagen kapitalisme, het gegeven dat deze wisselbrief zijn oorsprong vindt in de emissie ervan door een witteboorden crimineel zegt al genoeg.
Het betreft hier in feite een pre- episodenkomedie/ mozaiekfilm, tamelijk noodgedwongen want dit zou eigenlijk een puur Toto vehikel moeten worden, met Peppino als vaste sidekick. Toto werd echter ziek tijdens de opnames en men besloot er dan maar een episodische sterretjesrevue van te maken, in en uitgeluid met Toto in scènes die later werden opgenomen.
Sterretjesrevue zei ik : Tieri, Macario, Vianello, Koscina , Pavese, Tognazzi, Gassman enz. enz. De episodes/ sketches verbonden door de wisselbrief zijn de acteurs- zeker Tognazzi en Gassman- niet meteen waardig, Gassman draaft hier in de zwakste episode op als hondentrimmer- hoe verzin je het- en Tognazzi als verkoper in een kledingzaak die thuis onder de plak zit. Koscina vertolkt een society hoertje. Beste en beroemdste episode aan het slot natuurlijk, met Toto en Peppino als valse getuigen voor 2 partijen. De onevenwichtigheid van het geheel hoeft niet te verwonderen : 7 scenaristen !.
Een hondenrace- sic- heb ik niet gezien, een beroemde boxer laat staan zijn manager al evenmin, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Visueel natuurlijk niet boeiend, en nu gedateerd en stoffig overkomend, dit soort films had sowieso reeds zijn tijd gehad, geworteld nog in het theater. Zou dan ook worden opgevolgd door de klassieke CAI, waarvan wij hier reeds enkele coryfeeen in actie zien. Die cast is dan ook de reden om hier nog naar te kijken.