Giovannona Coscialunga, Disonorata con Onore (1973)

Alternatieve titel: Giovannona Long-Thigh

Italië

geregisseerd door Sergio Martino
met Edwige Fenech, Pippo Franco en Gigi Ballista

Giovannona (Edwige Fenech) is een prostituee die door een louche zakenman wordt ingehuurd. Zij moet zich voordoen als zijn vrouw, terwijl hij een deal wil sluiten met een minister, die er om bekend staat wel oog te hebben voor mooie vrouwen.

Na het gigantische succes van Ubalda werd het droomkoppel Pippo/Edwige snel weer herenigd in een nieuwe sex comedy, ditmaal spelend in de eigen tijd en geregisseerd door Edwige's schoonbroer Martino, zijn eerste non-giallo met haar en ik geloof zelfs zijn eerste sex comedy.
Het resulteerde wederom in een box office knaller, natuurlijk vooral vanwege Edwige die hier echter minder naakt gaat dan in Ubalda, maar als het gebeurt....mamma...Pippo was zichtbaar onder de indruk, en zijn bijdrage mag hier zeker niet onderschat worden. Behalve met zijn gebruikelijke handicaps is de arme ziel hier ook uitgerust met een stotterprobleem, en de artiestennaam van Edwige is hier Coco, dus dat is lachen met de onvermijdelijke co..co...co..co etc. grappen. Goed, misschien is het allemaal iets te laagdrempelig, maar voor mij geen bezwaar.
De intrige is dus simpel: industrieel Gigi Ballista vervulit Sicilie, en om de plaatselijke autoriteiten welwillend te stemmen probeert hij Siciliaanse parlementariër- en geen minister- Caprioli om te kopen. Die interessert zich echter niet voor geld maar voor getrouwde vrouwen, die van Ballista is een misbaksel dus hij doet alsof Edwige zijn vrouw is nadat Pippo haar persoonlijk heeft uitgezocht.
Genreconform zitten we dan al snel in Catania, waar zoals iedereen weet de verzengende scirocco waait die enz...
Ik denk dat dit 1 van de films is waar Edwige op haar lekkerst is en dus q.q. de moeite, al zullen aspirant sex comedy buffs op zoek naar verdieping hier waarschijnlijk niet aan hun trekken komen.
De score in Siciliaanse sferen was van de gebr. De Angelis.