Arañas Infernales (1968)

Mexico
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Federico Curiel
met Blanca Sánchez, Alejandro Cruz en Marta Elena Cervántes

Op een planeet in een ver sterrenstelsel leven spinnen die zich in mensen kunnen veranderen. De spinnen proberen de Aarde te veroveren, maar ze worden dwarsgezeten door de gemaskerde held Blue Demon.

Ze bestonden al lang voor Tim Burton : oprechte Ed Wood bewonderaars...het verbaast ons niet dat z- cinema coryfee en clown Curiel reeds vroeg de genialiteit van Wood onderkende en als eerbetoon aan de grote meester en zijn gekendste werk plan 9, footage uit laatstgenoemde film gebruikte om zijn eigen werk mee op te leuken. Een werk dat qua absurditeit en idiotie dat van Wood verre overtreft natuurlijk, waarom zou je anders kijken ?
Een feest wederom voor trashbuffs, deze vrij vroege BD ( who the fuck is Alejandro Cruz trouwens ) in zwart wit waarin hij afscheid heeft genomen van zijn gotische wortels en het in wat SF pulp mocht proberen, met succes. De intrige is simpel : een voice- over vertelt ons in den beginne dat er een Arachnide nevel bestaat bewoond door moorddadige smeerlappen met zoals u reeds vermoedde spinachtige verschijning, deze schoften hebben hun eigen melkweg leeggezogen omdat hun koningin zich voedt met breinen van andere, hogere levensvormen..ze besluiten het nu eens verderop te proberen en bereiken de aardkloot - in plan 9 footage per schoteltje - met als simpel maar effectief missiecredo "matar o morir " ...slechts 1 Mens kan de invasie stoppen : Blue Demon...
Die uiteraard wordt geintroduceerd in de ring met een LL potje( eerste van velen), op weg naar huis vindt hij met zijn buddy José langs de kant van de weg een uitgebrand skelet in een auto. BD legt uit dat dit een geval is van zelfverbranding, en begint een mini college over neutrino's en anti- materie. Zijn buddy José begrijpt het niet geheel, en ik ook niet. Maar we hadden al gezien dat de Arachniden in bezit zijn van- duh- een superstraal die zijn slachtoffers geheel tot merg reduceert. En hun eerste slachtoffer was- wat zielugh- een hondje !
We hebben de smeerlappen from outer space inmiddels in beeld gezien: de koningin blijkt een spin van papier maché te zijn en misschien excl. poten een meter groot, voorzien van 2 gaatjes die oplichten en de ogen moeten voorstellen, plus overal haar op het maché geplakt. Als assistente heeft ze de lieftallige Cervantes die de doodsstraal hanteert, plus nog enkele spinnen die mensengedaante hebben aangenomen- en wat voor ! Die van Frankenstein bij voorbeeld, voorzien van een soort Dracula cape met een spin erop afgebeeld, alsmede een spinnentattoo achter zijn oor.
Deze verderfelijke lieden gaan het tegen BD opnemen, intussen her en der in Mexico argeloze lieden ontvoerend die vervolgens door de spinnenkoningin worden opgeslurpt. Ook Hilda, het lieftallige vriendinnetje van BD's buddy José, valt in de klauwen van de booswichten en mag er gevangen in het verplichte web in een semi- gotische crypte op los gillen op een manier die Barbara Steele jaloers zou maken.
BD blijkt voor de allochtone onverlaten echter een zeer harde noot om te kraken, zelfs de doodsstraal werkt niet goed tegen hem. Enter Oses to the rescue, en wel als de luchakampioen van de Arachnide nevel natuurlijk. Die zal BD mano a mano in de ring moeten verslaan. Wat verder niemand weet is dat deze schobbejak een geheim superwapen bezit: een rechterhand die kan veranderen in een reuzenspin ! Inclusief dodelijk vergif, uiteraard. Dit resulteert in 1 van de koddigste en meest memorabele transformatiesequenties uit de wereldcinema, je moet het zien om te geloven. Algehele paniek is het gevolg, en de strijd voor het Goede en de Mensheid lijkt dan even verloren te zijn...We weten dat BD nog tig keer terug zou komen op het doek gelukkig, dus hoe het afloopt zult u begrijpen.
Het betreft hier uiteindelijk wederom pure Z-cinema die zonder de gememoreerde transformatiescène nogal- naar luchacinemabegrippen dan- middle of the road en nietszeggend zou zijn geweest , en het moet hebben van enkele camphoogtepunten.
De Mexicaanse DVD bevat geen subs, u kunt zich desnoods op de gekende zijwegen begeven om dit "meesterwerkje "te aanschouwen.