Shelley (2016)

Denemarken / Zweden
Drama / Horror

geregisseerd door Ali Abbasi
met Ellen Dorrit Petersen, Cosmina Stratan en Björn Andrésen

Louise en Kasper, een Deens echtpaar, woont in een afgelegen villa in het midden van het bos; weg van het moderne leven, technologie en zelfs zonder elektriciteit. Louise grootste droom is om moeder te worden, maar ze kan geen kinderen te krijgen. Ze besluit uiteindelijk, uit wanhoop, een pact te sluiten met haar Roemeense dienstmeisje, Elena. Zij aanvaardt kind draagmoeder te worden in ruil voor een grote hoeveelheid geld. Maar het leven in haar groeit snel en beïnvloedt het leven van iedereen als kwade kracht. Paranoia en horror gaan vooraf aan de onvermijdelijke geboorte.

avatar van Verhoeven
Op zoek naar meer bijzondere Noorse films kwam ik dit debuut tegen. Ellen Dorrit Petersen heeft hierin de hoofdrol. Een actrice die ik graag zie maar in veels te weinig films zit. Hier een clip van de film. Heeft wat weg van Grandrieux / Welz. Ben benieuwd.

avatar van Verhoeven
Ok, is deze film na mijn bericht toegevoegd of heb ik er gewoon overheen gekeken? Hopelijk kan ik het nog een plekje geven in me schema.

avatar van Seam
Het viel dus helaas ook tegen Verhoeven?

avatar van Verhoeven
Vond het inderdaad niet veel.

avatar van Flat Eric
Een soort Rosemary's Baby?

Nee, niet echt.

avatar van Flat Eric
Traag- en saaiheid troef.

De vergelijking met Rosemary's Baby was niet zo gek gelet op de filmposter en het thema demonenbaby, maar daar houdt de vergelijking dan ook wel op. Daar waar Rosemary's Baby dynamisch was bleef Shelley erg vlak en naar het einde toe nogal onbevredigend.
Nee, dit deed me werkelijk niks.

avatar van joolstein
De film even de tijd gegeven om te kijken of er achteraf toch nog iets blijft hangen. Maar nee, het blijft een langzaam stromend riviertje waar weinig in gebeurd. Er wordt vaag gesuggereerd dat er meer is. Een kwade kracht, een duivel of een demon zelfs na film te kijken is het me niet duidelijk? Nu is de film zeer mooi, erg goed camerawerk en sterk acteerwerk. En ook de geschetste situatie van een soort wereldverbeterende yuppen die geen elektriciteit, stromend water en één met natuur willen leven was leuk bedacht. Maar na het zien van de film is bij mij het gevoel ontstaan dat beginnend regisseur Ali Abbasi zijn hart eerder heb liggen bij drama en dat horror helemaal zijn ding niet is. En dat gevoel is niet meer weggegaan. Mooie beelden en goed acteerwerk redde de film dus niet. En het zijn de traagheid en geen liefde voor het horrorgenre die deze film de das om doen. Oh, en waarom is er als titel nu voor Shelley gekozen? Moet dat een hommage aan Frankenstein zijn?

avatar van leatherhead
Sterke sfeerhorror (hoewel je de 'horror' niet al te letterlijk moet nemen) die zeker niet in de schaduw van Rosemary's Baby hoeft te staan. Integendeel. Wat vooral opvalt is het geweldige sounddesign, dat zich kenmerkt als een combinatie van Dark Ambient en allerlei vreemde, eerie geluidseffecten. Weet soms een behoorlijk creepy sfeertje te creëren. Dat het plotje verder wat ambigu gelaten vond ik juist wel prettig, zat helemaal niet te wachten op uitlegjes over of het nou wel/niet een demonenbaby was en waarom. Ik mag dat beetje mystiek wel. Maar dat zal vermoedelijk niet iedereen op prijs stellen, wat hier ook al in de scores resoneert.

Niet direct aan te raden voor gorehounds of de 'boe-schrik horror á la James Wan' fanboys, wel voor liefhebbers van de wat meer subtiele horror die sterker op sfeer steunt dan op de gebruikelijke horror poeha. 3,5*.

Goed debuut.

Wie naar de poster kijkt en denkt "Rosemary's Baby" zit er niet zo ver vanaf. Lijkt me ook geen toeval trouwens, er wordt qua onderwerp duidelijk leentjebuur gespeeld. Ik zou bijna durven zeggen dat, ondanks dat de film zelf geen enkele uitleg geeft over de gebeurtenissen, de link naar Rosemary's Baby alsnog een verklaring biedt.

Abbasi steunt sterk op de geluidsband. Die is best fijn maar tegenwoordig, zeker binnen het horrorgenre, toch ook niet meer zo speciaal of origineel. Maar ik vond het vooral jammer dat er te weinig gedaan werd in combinatie met het visuele. Er zijn een paar momenten waar zowel beeld als geluid elkaar versterken, maar meestal is het toch vooral een sfeervolle geluidsband over nogal kil en kaal beeldmateriaal.

Acteerwerk is aardig, de keuze voor een Hongaars hulpje best slim. Het dient niet alleen het plot (want de familie kan niet zomaar even komen kijken wat er aan de hand is), maar ook de internationale uistraling van de film, aangezien de meeste dialogen in het Engels kunnen verlopen. Enkel Christoffersen vond ik niet te best acteren, klein smetje.

Wat me verder, naast het visuele, ook wat tegenviel was de opbouw van de film. Abbasi kiest ervoor om na een uur al een eerste climax te lanceren, altijd een gewaagde beslissing want je moet de kijker daarna nog steeds een halve film lang kunnen boeien, zeker als je als kijker het gevoel krijgt dat het verhaal evengoed had kunnen stoppen. Wat er daarna volgt is bijna een soort van sequel. De hele opbouw van de film, maar dan bigger and bolder. En versneld. Meer creepy baby, meer psychotisch gedrag, meer waanzin. Vond het niet zo goed werken, aangezien het eerste uur nét hetzelfde had laten zien.

Ondanks dat toch gewoon een geslaagd debuut. Abbasi laat genoeg positiefs zijn en qua sfeertje vond ik het toch best nasty. Ik ben doorgaans geen fan van de klassieke waarschuwingsstickertjes bij films, maar als ze er dan toch eentje zouden mogen hebben dan is het wel "best niet kijken tijdens de zwangerschap". Deze film behoort zeker tot dat select clubje horrorfilms. Maar om écht goed te worden moet er nog wel wat gesleuteld worden aan stijl en opbouw. Iets voor een tweede project.

Heerlijke film. Heb lekker zitten griezelen. Is zo'n film waarbij je van te voren al weet dat je niet alle antwoorden krijgt aangedragen. Kun je dus lekker zelf gaan puzzelen. Nou, op IMDb weten ze daar wel raad mee. Het aantal treads valt daar al niet meer te tellen. Want ja, daar kunnen Amerikanen niet tegen.

Vond het spannend, creepy, van begin tot het eind. Heb nergens het gevoel gehad van dit is ongeloofwaardig. Binnen de context van het verhaal past alles prima. Misschien wel vreemd dat de moeder na de geboorte meteen uit beeld verdwijnt, maar daar kun je ook wel een verklaring voor vinden. Wat ik nooit begrijp waarom mensen een film met een andere vergelijken, die dan weer beter is. Heb ik geen last van, heb die films ook niet gezien. Maar voor deze een dikke vier sterren. Ook voor de strakke regie, de perfect passende score en de opnamen van de prachtige natuur. Maar omgeving Kopenhagen? Moest meer aan Zweden denken.

avatar van Spartaan1986
Slow-burners zijn geen probleem voor mij als het maar ergens naar toe leid. Maar dat is bij Shelley helaas niet het geval. De prachtige locatie en het degelijke acteerwerk ten spijt, maar ik kon hier vrij weinig mee. Het abrupte einde was misschien nog wel de grootste teleurstelling.

avatar van Rickyman
Een traag en fijn creepy filmpje, waarbij de spanning langzaam wordt opgebouwd, maar bleef goed boeien, al had ik tegen het einde iets meer verwacht.

Tegenvallende film over een echtpaar dat geen kinderen kan krijgen en hun nieuwe dienstmeisje vragen als draagmoeder. Een simpel gegeven dat voornamelijk erg eentonig en traag is uitgewerkt. Nergens spannend, eng of beklemmend (ondanks dat er wel wordt gewerkt aan de sfeer). Ook vanwege het tegenvallende einde net geen 2.5 sterren.