The Taming of the Shrew (1929)

geregisseerd door Sam Taylor
met Douglas Fairbanks, Mary Pickford en Edwin Maxwell

Baptista Minola is de vader van Katherine en Bianca. Bianca is erg aantrekkelijk en vele mannen willen haar man zijn. Bianca wil ook trouwen, maar haar vader wil niet dat Bianca trouwt voordat haar oudere zus Katherine getrouwd is. Katherine heeft een kort lontje en zoekt vaak ruzie. Petruchio ziet dit echter als een uitdaging en probeert Katherine te verleiden.

avatar van matthijs_013
Eerste film waarin ik Pickford's stem hoorde. Is niks mis mee eigenlijk, net zoals de film

rick@themovies
Op zijn minst een belangrijke film die laat zien hoe ingrijpend de overgang was van de periode van de 'stomme' film naar het nieuwe tijdperk van de geluidsfilms.

Twee megasterren uit de Silent periode, Douglas Fairbanks en Mary Pickford weten eigenlijk geen raad met dit Shakespeare materiaal. Dat ligt ook nadrukkelijk aan regisseur Sam Taylor die deze film toch nog grotendeels volgens de Silent traditie vastlegt. Minstens de helft van de scenes sluiten nog naadloos aan bij de fysieke stijl waarmee zowel Fairbanks als Pickford hun sporen hadden verdiend. Pickford blijft als vanouds haar emoties tonen door vooral grote ogen op te zetten of haar mond samen te trekken. Fairbanks doet het ook als vanouds met grootse gebaren, zwierende armen en een enorme grijns. Helaas doen beide sterren dat ook in de dialoogscenes en dan komt het ineens volkomen amateuristisch over. Regisseur Taylor blijkt niet in staat om beide acteurs in te tomen en het gevolg is een pijnlijk demasqué van twee van de belangrijkste iconen uit de Hollywoodgeschiedenis.

Ook Fairbanks en Pickford zullen dat hebben moeten ervaren, want na dit fiasco was hun illustere carriere vrij snel ten einde.