The Journals of Knud Rasmussen (2006)

Canada / Denemarken

geregisseerd door Norman Cohn en Zacharias Kunuk
met Jens Jørn Spottag, Kim Bodnia en Sofie Danielsen

Januari 1922. De snel veranderende wereld gaat aan niemand voorbij. De Deense ontdekkingsreiziger en wetenschapper Knud Rasmussen bezoekt het geïsoleerde kamp van de Inuit-sjaman Aua. Voor Rasmussen en zijn protégé Mathiassen grenst hun bezoek aan het kamp aan een paradijs. Wat de Denen zich echter niet realiseren is dat ook dit rustieke en vreedzame oord aan de vooravond van grote veranderingen staat zoals Christelijke Bijbels in de Inuit-taal, afhankelijkheid van buitenlandse handelswaar en hun allereerste kennismakig met de politie.

avatar van as
as
Nieuwe van Zacharias Kunuk (Atanajurat). Ben erg benieuwd. Vond zijn vorige erg mooi.

avatar van Querelle
Lijkt me erg interessant.

avatar van as
as
En met Kim Bodnia zie ook net staan. Hier wat extra info: http://www.isuma.ca/rasmussen

avatar van Querelle
Niet zo sterk en betoverend als Atanarjuat, wel interessant. Met name naar het einde toe als de inuit gemeenschap zich langzaam bekeert tot het christelijk geloof , wat nogal wat grappige maar ook emotionele scenes oplevert.

Reinbo
Tegenvaller. Uit het antropsophich oogpunt wel aardig, maar dan zeker een half uur te lang. Verder kent de film weinig spanning en gebeurd er ook veel te weinig om te boeien. Alleen het laatste 15-20 minuten zijn wel aardig. Krappe 2*

avatar van Mug
Mug
Kunuk leverde met zijn Atanarjuat een prachtige (doch te lange) film af. Aangezien zijn nieuwe The Journals of Knud Rasmussen qua lengte korter zou duren dan Atanarjuat, schepte veel hoop.

Helaas, deze film leek 2 keer langer dan Atanarjuat, en waar Atanarjuat het veelal moest hebben van prachtige shots, komen die in 'Journals' zelden voor.

Mager verhaaltje, te 'clean' gevoel voor dramatiek, en behoorlijk saai. Het verhaal dat 'de vader' vertelt is zo eentonig qua klank (en duurde meer dan 10 minuten!) dat ik moeite had niet in slaap te vallen. Dan komen er ook nog wat vervelende 'erotische' scenes voor met het hoofdrolspeelstertje die de bedoeling hadden duidelijk te maken dat zij in contact stond met de 'spirits'. Verschrikkelijk stompzinnige scenes.

Ach, een tegenvaller. Toch maar omlaag gegaan naar 2*. Inderdaad voor de mooie plaatjes en het laatste half uur. Jammer.

avatar van Alastor
Wat voor oogpunt Reinbo?

avatar van film-gek
lijkt me een goede film

avatar van Querelle
Valt erg tegen. Je kan beter Atanarjuat kijken van de zelfde regisseur.

avatar van film-gek
die heb ik al gezien en die vond ik erg goed vandaar dat ik deze ook graag wil zien