Rosario Tijeras (2005)

Colombia / Mexico / Spanje / Frankrijk / Brazilië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Emilio Maillé
met Flora Martínez, Unax Ugalde en Manolo Cardona

Colombia is in de greep van een krankzinnige escalatie van geweld, waar drugsbendes het dagelijkse leven van Medellín bepalen. De jonge Rosario is gefascineerd door de schimmige wereld van de cocaïne en de dood. Sterker nog, ze verhuurt zichzelf als moordenaar, tot ze op een dag zelf doorzeefd wordt met kogels en in een ziekenhuis op sterven ligt. In de doorwaakte nacht die volgt, vertelt ze haar vriend en vertrouweling Antonio over de fragiele schoonheid waarmee Rosario haar omgeving betovert en over de verschrikkingen die zij heeft doorstaan.

Gezien op het LAFF...
Niet werkelijk indrukwekkend (misschien ook te veel films gezien die week, eerlijk toegegeven) maar wel een superbekende Colombiaanse roman die vertaald is. Dus alleen daarom wel de moeite van het kijken waard. Zeker weten!

ff kijken of ik eraan kan komen...

avatar van Black Math
Had hier iets anders verwacht, een wat snellere, hippere film, niet zozeer een drama. Op zich interessant om eens een Colombiaanse film te zien, maar uiteindelijk verre van uitzonderlijk. Een blik op het leven in de Colombiaanse onderwereld, met uiteraard veel cocaïnegebruik. Wat misschien enigszins bijzonder is, is dat de hoofdpersoon een vrouw is.

Martínez is ook echt de blikvanger van de film, met name haar introductie in de disco, maar uiteindelijk voelt haar levensverhaal ook niet echt bijzonder aan. Ze heeft ongetwijfeld goede bedoelingen en probeert haar leven te leven in het milieu waar ze leeft, maar zo zijn er nog wel meer films gemaakt.

Audiovisueel komt dit ook niet boven het maaiveld uit, en dan is het eindresultaat toch te magertjes. 1,5*.