Dernier Atout (1942)

Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jacques Becker
met Mireille Balin, Raymond Rouleau en Pierre Renoir

In een Zuid-Amerikaanse stad krijgen twee kadetten de opdracht een echte moord op te lossen als eindexamen. Hun onderzoek leidt hen naar Amerika's meest gezochte crimineel, Toni Amanito...

Ze bestonden officieel nog niet : films van auteur Jaques Becker...officieus had hij wel wat werk afgeleverd, gekendst echter was hij als hulpje van Renoir, wiens broer hier trouwens meespeelt. Dat zou wat vleugjes poëtisch realisme kunnen doen vermoeden, is in de verste verten niet het geval voor de duidelijkheid.
Neen, dit is een naar een persiflage neigend eerbetoon aan de Amerikaanse crimefilms van de jaren 30, met - u bent gewaarschuwd- de nodige leut en buddy thematiek. Zeker, er is een femme fatale- Balin die jullie ook kennen uit pepe le moko- en er is een sinistere gangsterchef- Pierre Renoir- maar er is vooral een joviaal buddy element met Rouleau- gekend vanwege zijn komische actioners- en zijn collega flic Rollin, beiden net afgestudeerd aan de police academy.
Poëtisch realisme was hier sowieso onmogelijk door censuur : deze Vichy film- niet van continental- mocht niet spelen in Frankrijk, misschien omdat de jonge flikken hier de regels en autoriteiten aan hun laars lappen en hun superieuren Debucourt en vooral Rocquevert totale incompetenten zijn. Film werd dus verplaatst naar een fictief Zuidamerikaans land, de geloofwaardigheid van die transponatie is verder 0, niet eens geprobeerd ook. Werd opgenomen in de studio's in Nice.
Het verhaal blijkt vervolgens een oldschool gangsterflic light te zijn, zeker we hebben de archetypische genre elementen maar er is een dikke saus joligheid overheen gegoten en zelfs de chases en shoot outs neigen naar Kuifje eerder dan scarface, zeker als de flic- kadetten zich er weer mee bemoeien. Film van het undercover cop type ook via Rouleau, procédé toen nog niet zo gebruikelijk als later, en GEEN whodunnit: die Tony Amanito- public enemy nr. 1- vertolkt door Monod wordt in het begin al vermoord, en we weten wie daar achter zitten. Het femme fatale aspect wordt ook wat te weinig gebruikt uiteindelijk.
Enfin, beslist geen pre noir en ook geen voorproefje van Beckers gekendste werken, al leverde hij nog wel de nodige luchtige tussendoortjes af later. Hoewel tamelijk onderhoudend en te doen voor liefhebbers van oldschool crime flicks, zijn mensen die hier een pre- noir o.i.d. hopen aan te treffen denk ik afdoende gewaarschuwd.

Ik vind slechts torrents met Spaanse fansubs, zal wel weer aan mij liggen. Er is voor Belgen ook de nog geen jaar terug uitgebrachte DVD, maar die heeft dus geen anderstalige onderschriften