Tendre Voyou (1966)

Alternatieve titels: Un Avventuriere a Tahiti | Tender Scoundrel | Tedere Schoelje

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jean Becker
met Jean-Paul Belmondo, Nadja Tiller en Mylène Demongeot

Tony Maréchal heeft slechts één talent: hij kan alle vrouwen verleiden. Hij gebruikt zijn talent dan ook om een skireis te versieren naar een luxeoord. Daar aangekomen ontmoet hij de manzieke barones Minna von Strasshofer die hem uitnodigt voor een pleziercruise naar Tahiti. De droomreis verandert echter al snel in Tony's ergste nachtmerrie...

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Belmondo met Marielle, Noiret, Dalio, Demongeot, Page, Tiller en Stefania Sandrelli ?
Bijna alle JPB's zouden wel tedere schoelje- de Belgische vertaling wellicht- kunnen heten, ook hier weer excelleert de goede man als a-morele opportunist en charmeur die leeft van de wind. Becker vond dat gegeven blijkbaar in principe genoeg, want de film is practisch a-narratief en dient slechts als kapstok om Belmondo steeds zo cool als mogelijk over te brengen.
Eerst cruist hij in een old timer met chauffeur Marielle over de Parijse boulevards, versiert dan Demongeot die gelukkig een rijke minnaar in de hoedanigheid van de keurig getrouwde bankier Noiret heeft, gaat dan op wintersport en ontmoet barones Tiller, met wie hij en nog een stel bonte figuren onder wie Engelsman Morley en mevr. Orson Welles een cruise maakt naar Tahiti, dat gebeurt op een jacht waarmee je amper het nauw van Calais zou kunnen oversteken.
Op Tahiti lijkt alles mis te lopen, maar als we zien dat JPB zelfs daar zijn bontjas weet te slijten, begrijpen we dat het allemaal wel goed komt.
Helaas betekent de glansrol van Belmondo dat de rest van de niet geringe cast te weinig tot zijn recht komt.
Au fond een tweedehands NV filmpje pasklaar gemaakt voor het grote publiek, al was die jumpcut van Parijs naar de Alpen radicaler dan we in de meeste NV films te zien krijgen.
Catchy score van Legrand.