Stranding (1957)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Louis van Gasteren
met Josephine van Gasteren, Henk Bruins en Wim Wennink

Een bende internationale gangsters smokkelt een koffer bankbiljetten aan boord van de 'Ecuador'. Een vrouwelijk bendelid, dat overigens een geraffineerd plan heeft uitgedacht om in het bezit te komen van het geld, zal zich over de koffer ontfermen. Het schip loopt tijdens een zware storm op de kust van Terschelling, zodat het plan gevaar loopt. De bendeleden zinnen op mogelijkheden de koffer uit het schip te halen.

Historie: Van Gasteren maakte midden jaren vijftig documentaire opnamen van de stranding van een schip op de kust van Terschelling. Het fictieve verhaal bedacht hij later. STRANDING werd tijdens een filmweek in Den Haag in 1957 voor het eerst vertoond. Drie jaar later kwan de bewerkte versie pas in de bioscopen.
Josephine van Gasteren is de zuster van de regisseur.
Kosten film: 300.000 gulden. Opbrengst: 10.000 gulden.
Bron: http://www.geocities.com/Hollywood/Studio/9761/

avatar van Jean Rene
En helaas nog steeds niet op DVD.

Ergens te zien?