Les Gens du Voyage (1938)

Alternatieve titels: People Who Travel | Zwerversvolk

Duitsland

geregisseerd door Jacques Feyder
met Françoise Rosay, André Brulé en Marie Glory

Flora, een stoere leeuwentemster, is ster-attractie van circus Barlay. Waar ze echter niet op voorbereid is, is de terugkomst van haar oude liefde Fernand na twintig jaar. Fernand, die juist ontsnapt is uit de gevangenis dwingt Flora hem te helpen, zoniet zal hij onthullen dat hij de vader is van Marcel, haar zoon die ook in het circus werkt als acrobaat.

avatar van Brix
Jammer dat de Duitse versie van deze film (Fahrendes Volk) niet op MM staat, want die heb ik zojuist gezien.
Zelfde verhaal, regisseur en crew, maar met Duitse acteurs (w.o. Hans Albers) en actrices, behalve hoofdrolspeelster Françoise Rosay (echtgenote van regisseur Feyder) die speelt in beide versies dezelfde rol.
Beide versies van deze Frans-Duitse co-productie zijn (vrijwel) gelijktijdig opgenomen, zoals vroeger wel vaker gebeurde.
Ik zou ze graag eens vergelijken.

Gezien dezelfde entourage en verhaal van beide versies kan ik wel zeggen dat de circussfeer beter getroffen is dan in de meeste van de vele circusfilms die ik ooit gezien heb.
Ook zitten er , in tegenstelling tot die andere films, nauwelijks onwaarschijnlijkheden in het verhaal.

De plotbeschrijving hierboven klopt overigens niet helemaal.
Van enige pressie van de kant van Marcel, t.o.v. zijn voormalige geliefde Flora, is namelijk geen sprake.

Voor de Duitstalige versie twijfel ik tussen een waardering van 3 1/2 en 4*.
Het lijkt mij sterk dat deze Franstalige minder zou zijn.

Het vermelden waard is het feit dat Rosay zich tijdens de zeer gewaagde scènes met de roofdieren weigerde te laten vervangen door een double.
De risico's die ze daarbij liep zijn duidelijk in beeld te zien. Indrukwekkend.

avatar van Brix
Brix schreef:

De plotbeschrijving hierboven klopt overigens niet helemaal.

Correctie:

Marcel moet zijn : Fernand