• 8.262.116 stemmen

The Last Brickmaker in America (2001)

Drama | 85 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Gregg Champion

Met onder meer: Sidney Poitier en Piper Laurie

IMDb beoordeling: 7,3 (541)

Plot The Last Brickmaker in America

Henry Cobb is een gebroken man. Vijftig jaar lang heeft hij zich uitgesloofd met het maken van de bakstenen waarmee de stad Springfield gebouwd is. Na de dood van zijn geliefde vrouw id hij het spoor bijster, voelt hij zich eenzaam en verliest hij de wil om te leven.

image

avatar van Lebarron

Lebarron

Sidney Poitier's laatste kunstje

The Last Brickmaker in America vertelt het verhaal van Henry Cobb (Poitier), een weduwnaar en ouderwetse ambachtsman. Hij heeft heel zijn leven bakstenen met de hand gemaakt. Bakstenen die de stad waarin hij woont gevormd hebben. Nu zijn zijn bakstenen niet meer nodig omdat machinaal vervaardigde goedkoper zijn voelt hij zich overbodig. Dit veranderd wanneer hij Danny Potter ontmoet, een jonge, jongen die emotioneel in de knoop zit. Hij neemt Danny onder zijn hoede en leert hem de kunst van handmatig bakstenen vervaardigen.

Sidney Poitier speelt in deze film zijn laatste rol en alleen daarom al is deze film het kijken waard. De film zelf is geen topper maar ook zeker niet verkeerd. Het verhaal is simpel en hoe het zal aflopen is al van meet af aan duidelijk. Echt storend is het niet want de film kijkt prettig weg. Bovendien leer je iets over een oude ambacht, bakstenen maken. Een ondergewaardeerd ambacht want bakstenen zijn letterlijk de bouwstenen van onze beschaving. Poitier draagt zoals we van hem gewend zijn de film en toont wederom dat de rol van mentor hem als gegoten zit zoals hij eerder al bewees in To Sir, with love en Free of Eden.

The Last Brickmaker in America is als film zelf niet hoogstaand maar omdat het Sidney Poitier's laatste kunstje als acteur is, is hij alleen al het kijken waard. Met 3* scoort hij dik voldoende.