A Midsummer Night's Dream (1981)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Elijah Moshinsky
met Helen Mirren, Brian Glover en Peter McEnery

Het huwelijk van Hertog Theseus en Hippolyta is op handen als Egeus zich aan het hof beklaagt over zijn dochter Hermia. Zij is verliefd op Lysander en wil niet trouwen met Demetrius, die haar vader voor haar uitkoos. Hermia en Lysander besluiten te vluchten. Als Helena, Hermia's vriendin, van dit geheime plan hoort, licht zij Demetrius in, hopend daarmee zijn liefde te winnen. Demetrius wijst haar af. Demetrius en Helena achtervolgen het verliefde paar naar het woud.

avatar van kissyfur
Ik heb geen andere uitvoeringen gezien, dus kan ik ook niet vergelijken. Naar ik begrijp moet de BBC serie dicht bij de oorspronkelijke tekst liggen, dus ik was wel voorbereid op moeilijk te volgen teksten en monologen. Ik had echter niet verwacht dat het tempo zo hoog lag. Ook met ondertiteling is het onbegonnen werk om alle tekst te volgen. Dat komt ook door de regie.

Verder is het bij tijd en wijle wel echt sprookjesachtig (het bloemenbed van Titiana in het bijzonder), maar luchtig is de toon niet echt, soms eerder grimmig. Het toneelstuk in de laatste akte zal vast veel humoristischer moeten ziijn, maar nu is het een slome onderbreking.

Van de acteurs steelt Helen Mirren de show.