The Fine Art of Love: Mine Ha-Ha (2005)

Alternatieve titel: L'Educazione Fisica delle Fanciulle

Italië / Verenigd Koninkrijk / Tsjechië
Drama / Mystery

geregisseerd door John Irvin
met Jacqueline Bisset, Mary Nighy en Hannah Taylor-Gordon

Een groep jonge meisjes groeit op in een meisjesschool, verscholen tussen duistere bossen en sprankelende beekjes. Ze weten niet beter of ze zijn hier altijd geweest, dus kunnen ze alleen maar fantaseren over hun herkomst. Tenminste, in de spaarzame uren dat ze hier de ruimte voor krijgen. Van 's morgens vroeg tot aan bedtijd worden ze in klassen onderworpen aan uiterst strenge lessen in etiquette en ballet. Dit onder de meedogenloze leiding van het hoofd van het instituut; een intense rol van Jacqueline Bisset. Zij heeft alle touwtjes strak in handen, zo weten de jonge Hidalla en haar klasgenoten Irene, Vera, Blanka, Melusine en Rain. Maar als meisjes, ook enkelen van hen, onder mysterieuze omstandigheden beginnen te verdwijnen, wordt de sfeer op de school grimmiger.

Brockeback Mountain the lesbian version

ik vind dat niet hoor.
Het is een aparte en soms iets wat grimmige film over een school waar nogal aparte dingen gebeuren.

vermakelijke film die helaas nog wat onduidelijkheden heeft dus vandaar de 3 sterren.

de actrice die hierin de een van de verliefde meisjes speelt
speelt net als altijd weer goed.

Veel onduidelijkheden inderdaad. Waarvan de belangrijkste: wat is dat voor instituut? Waarom zitten die meisjes daar? Wie heeft daar baat bij? Wie heeft ze daar heen gebracht?
Maar ook Waarom wil die jonge vrouw de baan van de directrice overnemen? Waarom pleegt Irene zo overhaast zelfmoord? Hoe loopt het af? Waarom moet de directrice ineens toch aftreden (en dood)? Waarom de scène in het begin met dat bestek? Wie is dat jonge meisje: Hidalla of Blanka? Wat is er met die waterval en die grot aan de hand? Ik weet het niet. Geen spijt dat ik erheen ben geweest, mooie beelden en hij deed me wel wat, maar ik begreep hem niet.

ik heb geprobeerd enkele vragen te beantwoorden,
maar mischien is het beter om eerst het boek te lezen en dan de film te kijken.

Waarom wil die jonge vrouw de baan van de directrice overnemen?: zij is de vrouw van de man (koning) waar de meisjes uiteindelijk terecht komen.op die manier heeft ze meer controlle over de school, en dus haar man.

Waarom moet de directrice ineens toch aftreden (en dood)?: omdat ze gefaald heeft, er heeft een meisje onder haar toezicht zelfmoord gepleegt. Als ze dood
is kan ze niks over de doel van de school (en de school zelf) vertellen.

Wie is dat jonge meisje: Hidalla of Blanka?: dat is het meisje wat later betrapt wordt met haar lerares in bed

wat bedoel je met de waterval en de grot?

Jacqueline Bisset herhaalt haar rol als balletlerares net als in Save the last dance 2

vond deze film niet echt geweldig, zaten wel wat leuke stukken in,maar ja die waren op een hand te tellen.

Ik vond hem saai, en ik begreep er geen jota van!

Ik vond het echt zo'n film waarvan ik wou dat ik hem niet gezien had, maar toch ook wel. Het verhaal is vrij mysterieus, maar de dingen die er in gebeuren vind ik best wel schokkend. Niet ongeloofwaardig, maar wel akelig om te zien. Het hele ballet gebeuren en de sfeer er omheen vond ik wel erg mooi.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In het begin best wel wat moeite in het verhaal tekomen..
Heb ook het idee dat het acteren in het begin iets minder was(van de meisjes) dan bijvoorbeeld midden in defilm of het einde..
Vond het een mooie indrukmakende film.. opzich is de film vrij goed te snappen maar is aan het einde teweinig aandacht besteed..
Van mij had dit best een film mogen zijn die een half uur langer had geduurd.. en daarmee wat meer duidelijkheid geeft.. en nog net iets meer gevoel in het verhaal brengt.
Geen slechte film zeker het kijken waard.. alleen had deze film met dit verhaal lijn meer kunnen doen..
3,5 sterren door het degelijke verhaal.. de redelijke acteurs.. maar het meeste nog steeds om de sfeer.. die deze film zeker inzich heeft!.

Inderdaad een aparte film!
vage verhaallijn
maar ik vond hem best indrukwekkend!
wow wat gebeurden daar vreselijke dingen zeg, in dat instituut!
de directrice die de meiden als het ware vermoorde en ik kan me niet voorstellen dat zoiets echt zou kunnen gebeuren.
ik vond er echt gruwelijke dingen inzitten zoals die Vera die volgens mij gewoon uitgedroogd achter de boekenkast is gestorven, dat meisje dat door de honden werd opgegeten en later vermoord en die dames die door verraad ineens "ziek" zijn geworden en weg.. en irene die gruwelijk verliefd was zichzelf heeft opgehangen! en dan nog die vreselijke verkrachting en het vage einde.

3 sterren vond ik hem omdat ik het acteerwerk nog wel redelijk vond en ik bijna om de gruwelijke scenes kon huilen.

avatar van Henry Spencer
Acteerwerk was niet indrukwekkend, maar het camerawerk was behoorlijk en het verhaal moet je mijns inziens als een soort allegorie bekijken op de positie en het lot van de vrouw zo'n 100 jaar geleden: afgezonderd van de buitenwereld opgevoed, moeten jarenlang verfijnde maar nutteloze manieren en vaardigheden ontwikkelen om uiteindelijkuitgehuwelijkt en als kweekvee verkracht te worden.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie film...
Prima verhaal, behalve laatste slot...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Jacqueline Bisset ...
Af en toe mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Redelijk geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Gwen80
Een beetje te naargeestig, maar mooie beelden. Sommige dingen blijven wat onduidelijk, maar dat bevordert wel de mysterieuze sfeer. De film had het voor mij niet nodig om 100% duidelijk te zijn.
Het is niet de beste film die ik de afgelopen dagen heb gezien, maar voegt toch zeker wel iets toe aan mijn collectie.

avatar van alexspyforever
Had ook zo een beetje hetzelfde gevoel bij deze film. Het einde was voor mij een beetje te afgeraffeld en echt wel heel deprimerend.

avatar van Gwen80
En gek genoeg doet de film af en toe ook aan de Soud of music denken.

avatar van rep_robert
In eerste instantie klinkt het plot mysterieus en spannend, maar de uitwerking is wat gewoontjes. De nadruk ligt iets teveel op het schetsen van de situatie, waarbij de spanningsboog uiteindelijk ontbreekt. De film probeert onder de huid te kruipen door de meiden psychologisch steeds verder weg te laten glippen van de situatie waar ze in verkeren, maar de onderlinge band mis je eigenlijk vanaf minuut 1 doordat een goede introductie van de personages achterwege blijft. Hierdoor faalt de film eigenlijk ook in de opzet.

Zodoende wordt de film nergens echt slecht, maar heeft de film vooral door een zwak begin mij nooit bij de strot weten te grijpen. Ook vond ik de film er visueel onaantrekkelijk en verouderd uit zien, ondanks dat de film uit 2005 komt.