Tüzoltó Utca 25. (1973)

Alternatieve titels: 25 Fireman's Street | Almok a Házról | Tűzoltó utca 25.

Hongarije

geregisseerd door István Szabó
met Lucyna Winnicka, Margit Makay en Károly Kovács

We maken kennis met de inwoners van een oud huis, die nog een laatste keer samenkomen op de vooravond van de dag dat het huis afgebroken wordt. Onder de bewoners is er onder andere Mevr. Gaskoy (Rita Bekes), een bakkersvrouw die tijdens de oorlog mensen verborgen hield voor de nazi's op haar zolder. Zo is er ook Maria (Lucyna Winnicka), die terugdenkt aan haar eigen arrestatie tijdens de oorlog.

avatar van Paalhaas
"Szabó's most ambitious film", staat er op de poster. Ik heb niet veel van hem gezien, maar ik geloof het direct. De film is zo goed als plotloos en bestaat eigenlijk volledig uit opgerakelde herinneringen van de anonieme bewoners van een de volgende dag te slopen appartementencomplex, die elkaar in schijnbaar willekeurige volgorde in hoog tempo opvolgen. Focus en plot zijn afwezig, het is een achtbaan langs veelal nietszeggende scènes uit het leven van de bewoners. Zelden zag ik zo'n dynamische film (qua scèneafwisseling) die toch zo saai was als deze. Ik ben best wat gewend qua arty-fartiness, maar deze rommelige beschouwing over collectief geheugen (zoiets stel ik me voor dat Szabó wilde bereiken) ging me toch echt al snel tegenstaan. Misschien gaat deze film mij gewoon boven de pet, misschien is het gewoon een arthouse-drol, dat laat ik dan maar even in het midden. Geef mij Mephisto maar, daar kon ik echt véél meer mee. Ik zal dus als volgende stap Oberst Redl en Hanussen maar proberen (deel 2 en 3 uit de trilogie die begon met Mephisto), d.w.z. als ik ze kan vinden.

Het poëtische en in mijn ogen vreemde, surrealistische (de werkelijkheid in de vorm van een droom?)verhaal over een familie die een laatste nacht in hun huis doorbracht kende geen enkele structuur, zelfs geen vertellijnen. De film werd voornamelijk gebracht in de vorm van willekeurige persoonlijke flashbacks, met als centrale thematiek (maar dat weet ik niet zeker: weg met al het oude en welkom aan het nieuwe. Het zei mij weinig tot niets.